دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
تعداد مقالات: 6
بررسی شناختی طرحوارههای تصویری در داستان موسی(ع) و خضر(ع) در قرآن
دوره 14، شماره 51 ، فروردین 1402
چکیده
بررسیهای شناختی در حوزهی معنیشناسی در پژوهشهای زبانی جدید، یکی از زمینههای رایج در بررسی آثار ادبی و پی بردن به مفاهیم عمیق آنها است. در این میان نظریۀ طرحوارههای تصویری از یافتههای معنیشناسی ... بیشتربررسی طرحواره فرآیند عاطفی گفتمان در رمان «مرافئ الحب السبعة» اثر علی القاسمی (براساس نظریه نشانه-معناشناختی گرمس)
دوره 14، شماره 51 ، فروردین 1402
چکیده
نشانهمعنی شناسی عاطفی، شیوه نقد ادبی است که پس از نشانهشناسی ساختگرا با هدف بررسی چگونگی شکلگیری عواطف و ارتباط آن با درک انسان از محیط پیرامونیاش به وجود آمد. در همین راستا طرحواره فرآیند عاطفی ... بیشترتحلیل نقش پایداری زنان در رمان الدوامه براساس نشانه معناشناسی طرحوارههای عاطفی فونتنی
دوره 14، شماره 51 ، فروردین 1402
چکیده
عنصر عاطفه و احساسات زنانه بخشی از مسالۀ پایداری و ساختارها و مناسبات درونی و بیرونی آن را قابل شناخت میسازد. شماری از نقشها و دلالتهایی که ارتباط استوار میان پاکی حس زنانه و دنیای پرخشونت جنگ را ... بیشترجریان سیال ذهن در رمان «الخائفون» اثر «دیمة ونّوس»
دوره 14، شماره 51 ، فروردین 1402
چکیده
«جریان سیال ذهن» شیوۀ روایی است که نویسنده احساسات و افکار شخصیّتها را درست در همان لحظهای ثبت میکند که در ذهن آنان بهوقوع میپیوندند و با نمایش آنها، خواننده را در تجربیات ذهنی شخصیّتها ... بیشترخوانش فلسفی «مفرد بصیغة الجمع» آدونیس براساس فلسفه زمان برگسون
دوره 14، شماره 51 ، فروردین 1402
چکیده
چکیدههانری برگسون، فیلسوف شهودگرای فرانسوی، تقریبا تمام فلسفه خود را حول محور زمان واقعی متمرکز کرده و با مطرح نمودن زمانی مستمر و عمواره در جریان و خارج از محدودیتهای مکانی-زمانی با عنوان «duration» ... بیشترمؤلفههای کارناوال در رمان سیدات القمر جوخه الحارثی بر اساس نظریه باختین
دوره 14، شماره 51 ، فروردین 1402