طرح پژوهشی
عبدالرزاق رحمانی؛ شهلا جعفری
چکیده
بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت مکالمه عربی (نمونه مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی رشته عربی دانشگاه شیراز) چکیده در میان عوامل مختلفی که با فرآیند پیشرفت مکالمه عربی مرتبط هستند، هوش هیجانی میتواند نقش مؤثری ایفا نماید. به گونهای که چنانچه دانشجوی رشته زبان عربی دارای کنشها و انگیزشهای درونی باشد و به مهارتهای ارتباطی ...
بیشتر
بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت مکالمه عربی (نمونه مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی رشته عربی دانشگاه شیراز) چکیده در میان عوامل مختلفی که با فرآیند پیشرفت مکالمه عربی مرتبط هستند، هوش هیجانی میتواند نقش مؤثری ایفا نماید. به گونهای که چنانچه دانشجوی رشته زبان عربی دارای کنشها و انگیزشهای درونی باشد و به مهارتهای ارتباطی خویشتن آگاهی داشته باشد و در گفتمانهای کلاسی شرکت نماید، قادر خواهد بود بر موانع پیشرفت غلبه کند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی با پیشرفت درس مکالمه عربی انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی میباشد. جامعهی آماری شامل 80 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز میباشند که 42 نفر از دانشجویان درس مکالمه عربی 1 و2 مورد سرشماری قرار گرفتند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی بار. ان انجام شد و محاسبه نمرهی پایانی دانشجویان به عنوان ملاک پیشرفت درس مکالمه عربی، قرار گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین هوش هیجانی و پیشرفت درس مکالمه عربی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین مهارتهای درون فردی، مدیریت استرس، اخلاق عمومی و مهارتهای میان فردی که از مؤلفههای هوش هیجانی میباشند با درس مکالمه عربی همبستگی معناداری وجود دارد. در این زمینه به ترتیب مهارتهای درونفردی (40/0) و کنترل استرس (25/0) بیشترین و کمترین همبستگی را با میزان پیشرفت درس مکالمه عربی دارند. واژههای کلیدی: هوش هیجانی، دانشجویان کارشناسی، مکالمه عربی، دانشگاه شیراز
مقاله پژوهشی
محمود آبدانان مهدیزاده؛ سعیده جلالی فرد؛ قدرت قاسمی پور
چکیده
در ادبیات کلاسیک بررسی راوی و کانونشدگی در داستان و رمان بصورت کلی و در زاویه دید خلاصه میشد. اما با ظهور نظریههای جدید زبانشناسی از سوی برخی صاحب نظران بخصوص ژنت، ایندو بصورت دقیقتری مورد بررسی قرار گرفت و از هم مجزا شدند. راوی یعنی کسی که داستان را نقل میکند و کانونگر یعنی کسی که چیزی را مشاهده و سپس مورد توجه قرار میدهد. ...
بیشتر
در ادبیات کلاسیک بررسی راوی و کانونشدگی در داستان و رمان بصورت کلی و در زاویه دید خلاصه میشد. اما با ظهور نظریههای جدید زبانشناسی از سوی برخی صاحب نظران بخصوص ژنت، ایندو بصورت دقیقتری مورد بررسی قرار گرفت و از هم مجزا شدند. راوی یعنی کسی که داستان را نقل میکند و کانونگر یعنی کسی که چیزی را مشاهده و سپس مورد توجه قرار میدهد. هدیه حسین نویسنده عراقی از رمان نویسهای معاصر عراق است که توانسته با نوشتن چندین رمان در زمره رمان نویسان تا حدودی موفق زن عرب قرار بگیرد. از جمله آثار او، رمان فی الطریق الیهم است که با نگاهی فردی-اجتماعی به مسائل جامعه آن روز عراق نوشته شد. راوی اصلی این رمان کودکی شش ساله است که با وجود خردسال بودن، اما از انواع کانونگری و راویتگری مختلف استفاده کرده است؛ همین امر باعث شده تا این رمان برای این پژوهش انتخاب و دو مؤلفه مذکور آن با روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار بگیرد.در این رمان پیوسته با تغییر کانون روایت روبرو هستیم؛ اما با توجه به غلبهی «من اول شخص»، عمدتا کانونساز به صورت درونی نمود مییابد؛ بدین ترتیب راوی صاحب اصلیترین پنجره کانونشدگی است. البته بصورت محدود ایندو از یکدیگر مجزا میشوند و کانونگری از نوع درونی به بیرونی و راوی از درون داستانی به راوی دیگرگوی تبدیل میشود. گاهی نیز بصورت نادر راوی ناشناش-درون داستانی بصورت نامحسوس در هیبت راوی اصلی اما با آگاهی بیشتر و یا در قالب سوم شخصی ناآشنا در داستان حضور پیدا میکند.
مقاله پژوهشی
سودابه مظفری؛ علی اسودی؛ نیلوفر زریوند
چکیده
معناشناسی شناختی، از شاخههای اصلی زبانشناسی شناختی بوده که به تحلیل معنا بر پایة شناخت میپردازد. این نگرش میتواند با استفاده از مبانی نظری خود همچون مبحث توسعة حقیقی و شمولی با استعارههای مفهومی و طرحوارههای تصویری، در تحلیل معنای سورههای قرآن نقش مهمی ایفا کند. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی، ابژههای معنایی سورة ...
بیشتر
معناشناسی شناختی، از شاخههای اصلی زبانشناسی شناختی بوده که به تحلیل معنا بر پایة شناخت میپردازد. این نگرش میتواند با استفاده از مبانی نظری خود همچون مبحث توسعة حقیقی و شمولی با استعارههای مفهومی و طرحوارههای تصویری، در تحلیل معنای سورههای قرآن نقش مهمی ایفا کند. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی، ابژههای معنایی سورة «کهف» را با رویکرد معناشناسی شناختی بررسی کرده تا معانی نهفته و یا متعدد آنها را آشکار سازد. ازاینرو در این جستار مشخص گردید که واژة «الکتاب» به صفت انحراف ناپذیری و انسجام آگاهیهای رسیده به پیامبر اشاره دارد، واژة «الفتیة» اشاره به صفت جوانمردی و قدرت ایمان یاران غار دارد، معانی کنشی در پی آگاه کردن بازتاب نیات خیر و شر انسان میباشند، واژة «ذی القرنین» در پی تأکید بر قدرت و جنگاوری پادشاهی بزرگ و واژة «السبب» به علم و معرفت ذی القرنین که چون راهنمایی برای او بوده اشاره دارد، و درنهایت، واژگان «یأجوجومأجوج» نیز بر میزان شرارت و فساد این قوم دلالت دارند.
مقاله پژوهشی
پیمان صالحی؛ پریسا امیری؛ مهران معصومی
چکیده
در سالهای اخیر سبکشناسان متون ادبی با رویکرد سبکشناسی لایهای، موفّق به تحلیل و تفسیر باریکبینانه و دقیقتری از این متون شدهاند؛ لذا بررسی لایههای مختلف سبکی، نقش مؤثّری در کشف معانی و ایدئولوژی متون دارد. در میان لایههای چندگانه یک متن، لایه واژگانی کاربردیترین لایه در تفسیر و بازتاب سبک و به تبع آن، جهانبینی شاعر ...
بیشتر
در سالهای اخیر سبکشناسان متون ادبی با رویکرد سبکشناسی لایهای، موفّق به تحلیل و تفسیر باریکبینانه و دقیقتری از این متون شدهاند؛ لذا بررسی لایههای مختلف سبکی، نقش مؤثّری در کشف معانی و ایدئولوژی متون دارد. در میان لایههای چندگانه یک متن، لایه واژگانی کاربردیترین لایه در تفسیر و بازتاب سبک و به تبع آن، جهانبینی شاعر است. پژوهش حاضر تلاش کرده است تا با دو رویکرد تحلیل زبانی- محتوایی و آماری به بررسی سبکشناسی لایه واژگانی و تحلیل ایدئولوژی حاکم بر مدایح علوی عبدالله الوایل الاحسائی شاعر عربستانی بپردازد. نتایج نشان می-دهد، با عنایت به اینکه ایدئولوژی و سبک شاعر رابطه مستقیمی با هم دارند، با بررسی سبک واژگانی اشعار مدحی الاحسائی شاهد تجلّی دیدگاههای اعتقادی و دینمحور از طریق واژهگزینی متناسب هستیم. واژگان این اشعار در چهار محور عینی و انتزاعی، رمزگان، عناصر اشارهگر زبانی و محور آرکائیسم مورد نقد و بررسی قرار گرفتهاند. از یک طرف، بسامد بالای واژگان انتزاعی بیانگر عقیده محور بودن اشعار الاحسائی است و از طرف دیگر، کاربرد چشمگیر رمزگان شریعت و عناصر اشارهگر که به عنوان دلایل عقلی و نقلی در دفاع از عقیده وی به کار رفتهاند، متضمن تأکید بر نهادینه ساختن مضامین دینی و عقیدتی شاعر است.
مقاله پژوهشی
خلیل پروینی؛ سید حسین حسینی؛ کبری روشنفکر؛ اصغر فهیمی فر
چکیده
پست مدرنیسم پدیدهای فلسفی و فرهنگی، فرزند نافرمان مدرنیسم است که در یک رابطه دیالکتیکی انتقادی با آن، با تکیه بر مؤلفههایی همچون نفی عقلگرایی و انکار ذاتباوری، انکار سلطه علم، نفی فراروایتها، نقض دوگانگیهای حتمی و واسازی و... در مقابل عقلگرایی، ذاتباوری، اصالت علم و مرکزگرایی مدرنیسم، در پی بحران روحی و فکری و مدنی انسان ...
بیشتر
پست مدرنیسم پدیدهای فلسفی و فرهنگی، فرزند نافرمان مدرنیسم است که در یک رابطه دیالکتیکی انتقادی با آن، با تکیه بر مؤلفههایی همچون نفی عقلگرایی و انکار ذاتباوری، انکار سلطه علم، نفی فراروایتها، نقض دوگانگیهای حتمی و واسازی و... در مقابل عقلگرایی، ذاتباوری، اصالت علم و مرکزگرایی مدرنیسم، در پی بحران روحی و فکری و مدنی انسان غربی در نتیجه دو جنگ جهانی، ظهور کرد. و در عصر ارتباطات و از طریق همزیستی و روابط مسالمتآمیز و غیر مسالمتآمیز، به بستر فرهنگی و اندیشگانی در جوامع اسلامی ورود کرده و بسیاری از اندیشمندان و ادیبان اسلامی، تحت تأثیر آن قرار گرفته و آن را معیار خوانش میراث فکری خود قرار میدهند. پژوهش حاضر با روش وصفی - تحلیلی و با استعانت از نقد فلسفی، در پی بیان تفاوتهای فکری و چالشهای ناشی از تجلی این جریان در شعر ادونیس در تقابل با اندیشه مطلقگرا، ارزشمدار و هرمی بنیانِ اسلامی است. نتایج پژوهش بیانگر این امر است که ادونیس با ابزار نقد پستمدرن و بدون احتساب تفاوتهای ژرف فرهنگی و مدنی و عوامل و بستر ظهور آن، به بازخوانی میراث اسلامی میپردازد و با از میان برداشتن مرزهای شعر و فلسفه و بکارگیری اندیشه فلسفی پستمدرن، بدون توجه به کارکرد شعر در جوامع اسلامی، شعری سخت نامفهوم را ارائه میکند که با زبان و اندیشه و فرهنگ جامعه عربی اسلامی فاصله دارد. اگر چه در برخی موارد، مخاطب آگاه را به بازخوانی میراث فرهنگی خود وامیدارد.
مقاله پژوهشی
امید جهان بخت لیلی
چکیده
جهتدهی به افکار و اندیشهها از اهداف ادیبان حوزۀ پایداری است و آنان کوشیدهاند با توجه به فضای خفقان و یأسآلود در جامعه از شیوههای مختلف بیانی جهت برقراری ارتباط مؤثر و بیان نافذتر اندیشههای پایداری یاری جویند. شالودۀ ارتباط، علاوه بر روشهای مبتنی بر کلام به نشانههای غیرکلامی نیز متکی است و نشانههای فرازبانی موجود در ...
بیشتر
جهتدهی به افکار و اندیشهها از اهداف ادیبان حوزۀ پایداری است و آنان کوشیدهاند با توجه به فضای خفقان و یأسآلود در جامعه از شیوههای مختلف بیانی جهت برقراری ارتباط مؤثر و بیان نافذتر اندیشههای پایداری یاری جویند. شالودۀ ارتباط، علاوه بر روشهای مبتنی بر کلام به نشانههای غیرکلامی نیز متکی است و نشانههای فرازبانی موجود در متن با کارکردها و نقشهای اثرگذار خود میتوانند دامنه معنادار فَراگرد ارتباط را رقم بزنند. در اینگونۀ ارتباطی، پیام بهوسیلۀ ابزارها و کانال-هایی غیر از کلمات از قبیل ژستها، نگاهها، آواهای غیرکلامی و غیره به مخاطب فرستاده میشود. مقالۀ پیشرو که با رویکرد میانرشتهای (نشانهشناسی، ادبیاتپایداری و روانشناسی) سامانیافته، برآن است تا با توجه به نمود شناسههای ارتباط غیرکلامی در شعر پایداری نزار قبّانی (1923- 1998)، به-شیوه تحلیل محتوایی به کارکرد رمزگانهای وابسته بهآن بپردازد و با تحلیل این عناصر، چگونگی ارتباطات انسانی در جامعۀ اشغالزده عربی را بهچالش کشیده، رویکرد ادبی قبّانی را در مواجهه با ناهنجاریهای پیرامون تبیین نماید. یافتهها حاکی ازآن است که شاعر توانسته از طریق نشانههای مختلف ارتباط غیرکلامی از جمله حالتها و رفتارهای چهره، پدیدههای محیط زندگی و غیره با مخاطبان خود پیرامون رهایی سرزمینهای عربی، همانندی و اشتراکفکر ایجاد کند و استفاده وی از رفتارشناسی زبان بدن و روابط برونزبانی بر بلاغت کلام منظوم و حالت نمایشی دیدگاههایش افزوده-است و این امر، آگاهی و مهارتش را در کاربرد شیوههای القای مفاهیم ذهنی بهمنظور ترغیب و تأثیرگذاری بر دریافتکنندگان پیام نشان میدهد.