مقاله پژوهشی
شهرام دلشاد؛ فاطمه فیض؛ زهرا حسینی
چکیده
افسانهها و حکایتهای قدیمی، روایتگر سرشت فطری و بداهت بشری، با کمترین آغشتگی و دست خوردگی، تصویر واضح و روشنی از روحیات و دغدغههای انسانی ارائه میدهد. روانکاوان با تعمق فراوان و با ارائه نظریات جامع و عمیق، زمینه را برای شناخت ماورای رفتارهای انسانی فراهم کردهاند و در آثارادبی، افسانهها و حکایتهای فولکلور، بررسی روانکاوی ...
بیشتر
افسانهها و حکایتهای قدیمی، روایتگر سرشت فطری و بداهت بشری، با کمترین آغشتگی و دست خوردگی، تصویر واضح و روشنی از روحیات و دغدغههای انسانی ارائه میدهد. روانکاوان با تعمق فراوان و با ارائه نظریات جامع و عمیق، زمینه را برای شناخت ماورای رفتارهای انسانی فراهم کردهاند و در آثارادبی، افسانهها و حکایتهای فولکلور، بررسی روانکاوی آنها ما را به شناخت دقیق و قابل تعمیم از ماهیت انسان میرساند. از جمله این حکایتها که با کاوش در آن، میتوان به ذات و اعتقادات اولیّه و نحوه شکلگیری سوژه بشری دست یافت، قصۀ «حیّ بن یقظان »است که به طور کامل و فنّی توسط ابن طفیل، فیلسوف بزرگ قرن پنجم در اندلس اسلامی پردازش شده است. در این پژوهش سعی شده با توجه به آراء «لاکان» در حوزۀ روانکاوی، این حکایت مورد بررسی قرار گیرد. این پژوهش به هدف رمزگشایی از افکار و اندیشههای اولیه و دست نخورده انسانی و کشف معنای پنهان و غیرمکشوف آثار ادبی صورت گرفته است. نتیجه نشان میدهد که حکایت «حی بن یقظان» مبتنی بر اندیشههای مهم روانکاوی انسانی میباشد؛ چون «ضدیت با عنصر زن»، «دیگری بزرگ» و «اتکاء به او» برای رشد جسمانی و تعالی فرهنگی، تلاش برای «همانندی با محیط»، حس «فقدان و غربت»، «مقابله با دیگری بزرگ »و «گفتمان غالب»، «رسوخ به ساخت امر واقعی» و تلاش برای «بازسازی نظم اجتماعی نمادین». روش به کار رفته در این پژوهش، روشی توصیفی ـ تحلیلی است.
مقاله پژوهشی
حسین شمس آبادی؛ الهه ستّاری
چکیده
مسأله محیط زیست، علاوه بر آنکه یکی از مهمترین مسائل و قضایای محافل اجتماعی و سیاسی جهان امروز تبدیل شده، به یکی از اصلیترین مسائل در محافل ادبی نیز راه پیدا کرد. شاعران و ادیبان در دوره معاصر بیتوجّه به این مقوله نبوده و هر کدام از زاویه و نگاه خاص خود بدان نگریسته و دیدگاه و دغدغههای خود را در ارتباط با محیط زیست بیان کردهاند. ...
بیشتر
مسأله محیط زیست، علاوه بر آنکه یکی از مهمترین مسائل و قضایای محافل اجتماعی و سیاسی جهان امروز تبدیل شده، به یکی از اصلیترین مسائل در محافل ادبی نیز راه پیدا کرد. شاعران و ادیبان در دوره معاصر بیتوجّه به این مقوله نبوده و هر کدام از زاویه و نگاه خاص خود بدان نگریسته و دیدگاه و دغدغههای خود را در ارتباط با محیط زیست بیان کردهاند. در شعر معاصر عربی، ودیع سعاده، شاعر حال حاضر لبنانی، از جمله شاعرانی است که شعر و ادبیات او در پیوند تنگاتنگ با محیط زیست قرار دارد. وی چه در خیالات شعری و چه در واحدهای اندیشگانی ادبی از طبیعت و عناصر اصلی آن بهره گرفته است. این مقاله با رویکرد میان رشتهای، با توجّه به اهمیتی که محیط زیست در زندگی امروزی بشر دارد، به چگونگی تجلّی و بازتاب آن در یکی از دفترهای اخیر شعری ودیع سعادة میپردازد. نتیجه نشان میدهد ودیع که شاعری است همگام با تحولات و دغدغههای بشری و انسانی عصر، به طبیعت توجّه زیادی نموده و در شعر او طبیعت با عناصر اصلی خود، و در ارتباط با تخیلات و اندیشههای شاعر شکل گرفته است، همچنان که میان طبیعت و انسان در شعر او ارتباطی محکم و اساسی برقرار است. شایان ذکر است که روش به کار رفته در این پژوهش توصیفی ـ موردی/تحلیلی است.
مقاله پژوهشی
هادی علی پور لیافویی؛ علی رضا نظری
چکیده
نظریه کنش گفتار از مقولههای بنیادین در حوزه کاربردشناسی زبان است که زبان را در نقشمندی کاربران و تحلیل معانی ثانوی کلام بر مبنای اطلاعات بافتی مورد بررسی قرار میدهد؛ در این شاخه علمی، نظریه کنش گفتار به عنوان مقولهای در ارتباط زبان و عمل، به کشف زوایای پنهان کلام و اعمالی که بر پایه کارکرد زبان میتوان انجام داد میپردازد. بدین ...
بیشتر
نظریه کنش گفتار از مقولههای بنیادین در حوزه کاربردشناسی زبان است که زبان را در نقشمندی کاربران و تحلیل معانی ثانوی کلام بر مبنای اطلاعات بافتی مورد بررسی قرار میدهد؛ در این شاخه علمی، نظریه کنش گفتار به عنوان مقولهای در ارتباط زبان و عمل، به کشف زوایای پنهان کلام و اعمالی که بر پایه کارکرد زبان میتوان انجام داد میپردازد. بدین منظور جستار حاضر درصدد است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، قصیدهای از شاعر مقاومت، محمود درویش را در مقام یک کنش کلامی مورد تحلیل قرار دهد تا از این رهگذر با توجه به تعیین معانی متن براساس بافت در نظریه مذکور بتواند به خوانشی کاربردشناختی از یک اثر زبانی، به عنوان کنشی در راستای دیگر کنش های مقاومت دست یابد. براساس الگوی کنش جان سرل، یافتههای تحقیق بیانگر آن است که کنشگری قصیده در کارکرد اظهاری و عاطفی بیشترین بسامد را برخوردار است. کنش اظهاری شاعر در راستای اثبات هویت سرزمینی و جغرافیایی، بازگویی حقایق و حقوق غصب شده مردم فلسطین و با تأکید بر اطلاعات پیشین به عنوان گواهی برای عینیت بخشیدن به مدعای خویش، با هدف انگیزش عواطف و القای روحیه امید و مقاومت بیان میشود و در کنش عاطفی شاعر درصدد است درونه های عاطفی خود ناشی از حزن و اندوه، تأسف خود را نسبت به حوادث و وقایع پیش آمده نشان دهد. پاره گفتهای شاعر غالباً در شکل ضمنی به عنوان یک کنشگفتار عرضه شدهاند که از لازمه زیبایی و ادبیّت یک متن شعری است.
مقاله پژوهشی
نجمه محیایی؛ سید محمود میرزایی الحسینی؛ علی اکبر مرادیان قبادی؛ کبری خسروی
چکیده
وسایل ارتباطی یکی از مهمترین ابزارهای داد و ستد اطلاعات بشر در عصر جدید به شمار میآیند. در این میان از دیرباز روزنامهها و مطبوعات از جایگاه ویژهای در زمینه اطلاعرسانی و فرهنگسازی برخوردار بودهاست. چگونگی چارچوب بندی (framing)، برجستهسازی و یا سانسور اطلاعات در روزنامههای مختلف، رویکرد سیاسی، اجتماعی واقتصادی ...
بیشتر
وسایل ارتباطی یکی از مهمترین ابزارهای داد و ستد اطلاعات بشر در عصر جدید به شمار میآیند. در این میان از دیرباز روزنامهها و مطبوعات از جایگاه ویژهای در زمینه اطلاعرسانی و فرهنگسازی برخوردار بودهاست. چگونگی چارچوب بندی (framing)، برجستهسازی و یا سانسور اطلاعات در روزنامههای مختلف، رویکرد سیاسی، اجتماعی واقتصادی آنها را به خوبی بازنمایی میکند. چنانچه روزنامهای وابسته به دستگاه حاکمه کشور باشد، این مسئله از اهمیت ویژهای برخورداراست، بطوریکه با تحلیل و واکاوی ساختاراطلاعاتی (information structure)سازههای متن در یک بازه زمانی میتوان تحلیلی واقعبینانه از جهتگیریهای آن حکومت در قبال مسائل مختلف ارائه نمود. این پژوهش درصدد است تا با روشی آمیخته بخش مقالات سردبیرروزنامه "الأهرام" مصر، که شامل 44 سرمقاله در طی سال 2018 را مورد واکاوی قرار دهد. در این راستا از مفاهیمی نظری چون: چارچوببندی، ساختاطلاعاتی، نشانداری، مبتداسازی و برجستهسازی استفاده شدهاست. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که سردبیر با استفاده از نشاندارکردن ساختهای زبان ونیز چارچوب بندی ذهنیت مخاطبان همسو با دستگاه حاکمه مصر و بویژه دولت «عبد الفتاح السیسی» خوانشی منسجم، سوء دار و هدفمند از مسائل داخلی، منطقه ای و بین المللی ارائه مینماید.
مقاله پژوهشی
حسین مهتدی
چکیده
لارنس کُلبِرگ از نظریهپردازان و پیشگامان روانشناسی رشد و ادامه دهندۀ نظریۀ پیاژه در زمینه رشد اخلاقی است که مراحل جدیدی را به آن افزود. کُلبِرگ تحول رشد اخلاقی افراد را در 3 سطح پیش قراردادی و قراردادی و فرا قراردادی و هر سطح را در 2 مرحله طبقهبندی کرد. او برای دستیافتن به این طبقهبندی معماهایی را مطرح کرد و بر اساس چگونگی استدلال ...
بیشتر
لارنس کُلبِرگ از نظریهپردازان و پیشگامان روانشناسی رشد و ادامه دهندۀ نظریۀ پیاژه در زمینه رشد اخلاقی است که مراحل جدیدی را به آن افزود. کُلبِرگ تحول رشد اخلاقی افراد را در 3 سطح پیش قراردادی و قراردادی و فرا قراردادی و هر سطح را در 2 مرحله طبقهبندی کرد. او برای دستیافتن به این طبقهبندی معماهایی را مطرح کرد و بر اساس چگونگی استدلال پاسخ دهندگان سطح رشد اخلاقی آنان را تعیین میکرد. مراحل پیشنهادی کُلبِرگ بیانگر یک نوع جهانبینی وسیع بود که از تمرکز بر نتیجۀ مادی عمل شروع میشود و از خلال توجه به فرد، توجه به گروه، به روابط اجتماعی و به قانون و بالاخره به نسبیت قانونها و اصول ارزشهای جهانی میرسد. هدف پژوهش حاضر بررسی روانشناختی مراحل تحول رشد اخلاقی دانشآموزان مقطع متوسطۀ اول و دوم در داستان «صراخ القبور» اثر جبران خلیل جبران بر اساس نظریۀ کُلبِرگ است. بر این اساس با توجه به چگونگی استدلال افراد در پاسخدهی، مراحل رشد اخلاقی آنان تعیین میگردد. مهمترین نتایج پژوهش نشان میدهد که، تمام شش مرحلۀ رشد اخلاقی کُلبِرگ در داستان «صُراخ القبور» باتوجه به استدلالهای افراد قابل اجرا است؛ همچنین جبران باتوجه جملاتی که در پایان داستان میآورد و نگاه فراقراردادی به مسائل، به اصول جهانی و ادبیاتی انسانگرا باور دارد؛ بر این اساس او در مرحلۀ 6 و در اوج رشدیافتگی اخلاقی قرار میگیرد. نگارنده با استفاده از نظریههای روانشناسی رشد و به شیوۀ استقرایی و تقسیم پرسشنامه در میان دانشآموزان مقطع متوسطۀ اول و دوم به واکاوی این مهم میپردازد.
مقاله پژوهشی
آذر قضاوی؛ مریم جلائی؛ عباس زارعی تجره
چکیده
این پژوهش به منظور درک میزان ارتباط درک شنیداری در زبان دوم و توانش نحوی انجام شد. با توجه به ضرورت کمیتبخشی متغیرهای مورد پژوهش، آزمون محققساخته قضاوت نحوی (با تکیه بر درک معرفه و نکره در درونِ متن) به منظور سنجش دانش نحوی و آزمون محقق ساخته تبدیل متن به نوشتار برای سنجش مهارت شنیداری استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش 36 دانشجوی رشته ...
بیشتر
این پژوهش به منظور درک میزان ارتباط درک شنیداری در زبان دوم و توانش نحوی انجام شد. با توجه به ضرورت کمیتبخشی متغیرهای مورد پژوهش، آزمون محققساخته قضاوت نحوی (با تکیه بر درک معرفه و نکره در درونِ متن) به منظور سنجش دانش نحوی و آزمون محقق ساخته تبدیل متن به نوشتار برای سنجش مهارت شنیداری استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش 36 دانشجوی رشته زبان عربی نیمسال هفتم دانشگاه کاشان در دو سال تحصیلی متوالی 1396 و 1397 بود که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. با توجه به ماهیت مسأله پژوهشی مورد مطالعه، روش تحقیق کمیِ توصیفی- تحلیلی انتخاب شد. دادههای گردآوری شده با روشهای آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافتهها نشان داد که همبستگی مثبت و ضعیفی بین دو متغیر دانش نحوی از یک سو و توانش شنیداری از سوی دیگر وجود دارد. از آنجایی که این دو متغیر از درجه همبستگی بسیار ضعیفی برخوردار بودند، میتوان گفت که متغیرهای پیشبینی کننده مهارت شنیدار شامل همه توانشهای ذکر شده در مدل ارتباطی میباشند و مهارت شنیدن در زبان خارجی متأثر از عوامل بسیاری مانند دانش لغوی، آشنایی و دانش محتوایی، عوامل فردی، میزان توجه، حافظه شنیداری و شرایط زمانی و مکانی حاکم بر فعالیت شنیداری است.