نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه کاشان

چکیده

این پژوهش به منظور درک میزان ارتباط درک شنیداری در زبان دوم و توانش نحوی انجام شد. با توجه به ضرورت کمیت‌بخشی متغیرهای مورد پژوهش، آزمون محقق‌ساخته قضاوت نحوی (با تکیه بر درک معرفه و نکره در درونِ متن) به منظور سنجش دانش نحوی و آزمون محقق ساخته تبدیل متن به نوشتار برای سنجش مهارت شنیداری استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش 36 دانشجوی رشته زبان عربی نیمسال هفتم دانشگاه کاشان در دو سال تحصیلی متوالی 1396 و 1397 بود که از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. با توجه به ماهیت مسأله پژوهشی مورد مطالعه، روش تحقیق کمیِ توصیفی- تحلیلی انتخاب شد. داده‌های گردآوری شده با روش‌های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که همبستگی مثبت و ضعیفی بین دو متغیر دانش نحوی از یک سو و توانش شنیداری از سوی دیگر وجود دارد. از آن‌جایی که این دو متغیر از درجه همبستگی بسیار ضعیفی برخوردار بودند، می‌توان گفت که متغیرهای پیش‌بینی کننده مهارت شنیدار شامل همه توانش‌های ذکر شده در مدل ارتباطی می‌باشند و مهارت شنیدن در زبان خارجی متأثر از عوامل بسیاری مانند دانش لغوی، آشنایی و دانش محتوایی، عوامل فردی، میزان توجه، حافظه شنیداری و شرایط زمانی و مکانی حاکم بر فعالیت شنیداری است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Correlation between Auditory perception and Syntactic Awareness in Undergraduate Learners of Arabic at the University of Kashan

نویسندگان [English]

  • Azar Ghazavi
  • Maryam Jalaei
  • Abbas Zare-ee tajareh

University of Kashan- Iran

چکیده [English]

This study was conducted to better understand the extent of the relationship between auditory comprehension and second language syntactic ability. To operationalize the variables under study, a researcher-made grammaticality judgment test (focusing on definite/indefinite articles) was used to measure syntactic knowledge and a speech-to-text researcher-made conversion task to assess auditory comprehension. The sample, selected through purposeful sampling, consisted of 36 fourth-year students studying Arabic at the University of Kashan in 2018. To much the purposes of the research, a descriptive quantitative design was selected. Descriptive and inferential statistics (linear regression analysis) were used to analyze the data. The findings revealed that there was that there was a weak positive association between the main variable (syntactic awareness) and the outcome (auditory perception). The weak correlation observed between the two variables suggests that auditory perception may be predictable by all the competencies in the communicative model. As second language listening is also influenced by factors such as lexical knowledge, familiarity with content, individual factors, attention, auditory memory, temporal and spatial limitations, the finding suggests that, in line with the communicative model, listening instruction should be targeted at the development of pragmatic, intercultural and strategic competencies through more strategy-based teaching techniques

کلیدواژه‌ها [English]

  • Linguistic ability
  • Syntactic Competence
  • Listening comprehension