نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

10.30479/lm.2024.19391.3614

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی شعر تفعیله در دیوان‌های شعری سنان آنتوان می‌پردازد. شاعر بواسطه شعر تفعلیه از بحرهای شعر سنتی که شاعران جریان سنتی شعر بدان وفادارند فاصله می‌گیرد؛ زیرا شاعر در این ساختار جهت بیان تجربه شعری خود از جنبه‌های ظاهری شعر درمی‌گذرد و به مدد الهامات شعری و رمزپردازی جهت دستیابی به دیدگاه جدید شعری خویش از این قالب بهره می‌برد و ابعاد تجربه زندگی معاصرش را بدان می‌بخشد. این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی به تبیین مفهوم شعر تفعیله و بیان جلوه‌های فنی آن در اشعار سنان آنتون می‌پردازد تا چارچوب‌های مختلف فرهنگی وی را از خلال شعر تفعیله نشان داده و ساختار کلی قصیده در قالب شعر تفعلیه را در سروده‌های وی نمایان سازد. با بررسی ساختار قصیده های شعری سنان شیوه‌های بیانی شاعر که در قالب ترکیبات نحوی و یا واژگان مفرد نمود یافته آشکار می شود به گونه‌ای که ساختار شعر تفعیله مانعی برای ترسیم تجربه شعری وی نیست و از ارزش زیبایی‌شناختی آن نمیکاهد. از نتایج پژوهش می‌توان به بسامد بالای ایقاع در اشعار سنان اشاره کرد. شاعر، خود را قید وزن رها ساخته و جنبه غیرارادی ذهن در گسترش اندیشه‌های وی در قالب اشکال مختلف هندسی در شعرش بازتاب می‌یابد و به نوعی تابلوی گفتاری تبدیل می‌شود. در شعر سنان نمونه‌های بسیاری از قافیه‌های مرسل، متتابع و مرکب وجود دارد. ایقاع در شعر آنتون در تنوع بحرهای شعری خود را نمایان می‌سازد. شاعر از بحرهای شعری مرسوم و از قید وزن‌های عروضی که از ویژگی‌های اصلی شعر سپید است رها می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Iambic poetry and the spontaneity of poetic construction in the works of Sinan Antoon

نویسندگان [English]

  • Ibrahim Anari Bozchallouei
  • Doaa najm Abdul Yemma Albosabl
  • Mahmoud Shahbazi
  • ahmad omidali

department of Arabic language and literature in the University of Arak, Arak, Iran

چکیده [English]

This study examines Sinan Antoon's Taf'aila poem within the collections of "Mooshor Maball Bilharb," "Laylun Wahidun fi Kull al-Mudun," and "Kama fi al-Sama." Through this poem, Antoon breaks free from the traditional poetry constraints created by Khalil and followed by other traditional poets. He expresses his poetic experience using the aesthetic aspects of poetry, drawing on poetic inspiration and codes to achieve his new poetic perspective. The poem's free structure allows for greater freedom of expression, as Antoon can convey his emotions and poetic experience without worrying about specific Taf'aila numbers or the need for rhyme. Contemporary life. The study attempted to answer the question of how Sinan Antoun employed iambic poetry and its rhythm in communicating his poetic experience that he wanted; There are many forms of creativity in terms of selection, selection and employment of a text that gives a product that may exceed the idea of mere selection of words, which is what we call the poetic experience. Antoon's poetry frequently employs rhythm, breaking free from traditional metric constraints by using various geometric shapes to transform his poems into verbal paintings. His poetry showcases examples of Mursal, Muttabi', and Murakkab rhymes that reflect his moods and emotions. However, his work reveals excessive despair and an absence of resolution to the crisis, possibly due to the ongoing nature of the conflict. As a result, the poetic discourse should continue to address unresolved issues.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Taf'
  • aila Poem
  • Sinan Antoon
  • Mooshor Maball Bahlharb
  • Laylun Wahidun fi Kull al-Mudun
  • Kama fi al-Sama
  • المصادر والمراجع

    • إبراهیم، سلام. (2012). «الروایة العراقیة: رصد الخراب العراقی فی أزمان الدیکتاتوریة والحروب والاحتلال وسلطة الطوائف»؛ مجلة تبیّن للدراسات الفکریة والثقافیة، العدد2، صص175-198.
    • ابن سنان الخفاجی، أبو محمد عبد الله بن محمد بن سعید. (1982). سرّ الفصاحة؛ الطبعة الأولی، دار الکتب العلمیة.
    • الأندلسی، أبو حیان. (1998). إرتشاف الضرب من لسان العرب؛ تحقیق رجب عثمان محمد، مراجعة رمضان عبد التواب، الجزء الأول، الطبعة الأولی، القاهرة: مکتبة الخانجی.
    • أنطون، سنان. (2003). دیوان موشور مبلل بالحروب؛ الطبعة الأولی، القاهرة: دار میریت للنشر والمعلومات.
    • أنطون، سنان.(2010). دیوان لیل واحد فی کل المدن؛ الطبعة الأولی، بیروت- لبنان: منشورات الجمل.
    • أنطون، سنان. (2018). دیوان کما فی السماء؛ الطبعة الأولی، بیروت، لبنان: منشورات الجمل.
    • إیکو، إمبرتو. (2005). السیمیائیة وفلسفة اللغة؛ ترجمة أحمد الصمعی، الطبعة الأولی، المنظمة العربیة للترجمة.
    • الجرجانی، أبو الحسن علی بن عبد العزیز. (دون التاریخ). الوساطة بین المتنبی وخصومه؛ تحقیق وشرح محمد أبو الفضل إبراهیم، علی محمد البجاوی، القاهرة: مطبعة عیسى البابی الحلبی وشرکاه.
    • الحنفی، معاذ محمد عبدالهادی. (2006). البنیة الإیقاعیة فی الشعر الفلسطینی المعاصر شعر الأسری أنموذجا؛ رسالة الماجستیر فی فرع اللغة العربیة وآدابها، الجامعة الإسلامیة غزة.
    • السمان، محمود علی. (1983). العروض الجدیدة: أوزان الشعر الحر وقوافیه؛ بیروت: دار المعارف.
    • الشایب، أحمد. (2003). الأسلوب؛ الطبعة الثانیة، مکتبة النهضة المصریة.
    • شفیق اللبان، هالة. (2019). «شعر التفعیلة الحدیث ومحله من الشعر العربی بمفهومه المجرد»؛ مجلة کلیة اللغة العربیة بالقاهرة، المجلد 1، العدد37، صص 1493-1544.
    • الصفرانی، محمد. (2008). التشکیل البصری فی الشعر العربی الحدیث (1950-2004م)؛ الطبعة الأولی، الدار البیضاء: النادی الأدبی بالریاض- المرکز الثقافی العربی.
    • عادل ساکی، احمد؛ محمدجواد پورعابد؛ رسول بلاوی و علی خضری. (1402). «تقنیة الحلم وتحفیزها اللغوی فی روایة "وحدها شجرة الرقان" لسنان أنطون»؛ مجلة لسان مبین، العدد52، صص47-64.
    • عادل ساکی، احمد؛ محمدجواد پورعابد؛ رسول بلاوی و علی خضری. (1399). «المونتاج السینمائی فی روایات سنان أنطون علی ضوء آراء سرجی ایزنشتاین (روایة إعجام نموذجاً)»؛ مجلة أدب عربی، المجلد12، العدد3، صص49-71.
    • العباسی، عبد الرحیم بن عبد الرحمن بن أحمد أبو الفتح. (دون التاریخ). معاهد التنصیص على شواهد التلخیص؛ المحقق محمد محیی الدین عبد الحمید، المجلد الثانی، بیروت: عالم الکتب.
    • عتیق، عبد العزیز. (2002). علم العروض والقافیة؛ بیروت: دار النهضة العربیة.
    • العکبری، الحسین بن عبد الله. (1995). اللباب فی علل البناء والإعراب؛ تحقیق عبد الإله النبهان، الطبعة الأولی، دمشق: دار الفکر.
    • عوّاد، فردوس إسماعیل. (2014). «تعدد الأصوات فی موشحات عقود اللآل للنواجی»؛ مجلة الجامعة العراقیة، المجلد2014، العدد33/1، صص333-360.
    • مصطفى، محمود. (2002). أهدى سبیل إلى علمی الخلیل؛ الطبعة الأولی، مکتبة المعارف للنشر والتوزیع.
    • المعیقل، عبد الله. (2001). موسوعة الشعر العربی السعودی الحدیث؛ الطبعة الأولی، الریاض: دار مفردات للنشر والتوزیع والدراسات.
    • الملائکة، نازک. (2007). قضایا الشعر المعاصر؛ الطبعة الرابعة عشر، بیروت: دار العلم للملایین.
    • نگارش، جاسم؛ صادق ابراهیمی کاوری و سهاد جادری. (2023). «دیستوبیا الموت فی الروایة العراقیة الحدیثة روایة "وحدها شجرة الرمان" ل (سنان أنطون أنموذجا)»؛ مجلة اللغة العربیة وآدابها، العدد4، صص537-555.
    • النواجی، محمد بن حسن بن علی بن عثمان شمس الدین. (1403ق). الشفاء فی بدیع الاکتفاء؛ تحقیق ومراجعة محمود حسن أبو ناجی، الطبعة الأولی، بیروت: دار مکتبة الحیاة.