نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

      آن بخش از شعر جاهلی که از شائبة ساختگی بودن به دور باشد، آینه­ای شفاف و روشن از جامعة زنگار­گرفتة دوران پیش از اسلام و رفتار، اندیشه و آرمانهای نا­بخردانة مردمانش است. تصویر راستین این جامعه را تنها بایست در سروده­های گروه­های معترض و رانده­شدة آن زمان مانند شاعران سیاه، موالی، بردگان و صعالیک و البته در میان آیات قرآن جستجو کرد. سروده­های عنترﺓ بن شداد، شاعر سیه­چرده و حبشی­الاصل جاهلی دو ویژگی مهم دارد: یکی اینکه از تعصب نژادی و اهمیت ریشة عربی یا قبیله­ای آن دوره پرده بر­می­دارد و دیگر اینکه غزل او با حماسه آمیخته است؛ وی به هنگام غزل­سرایی و بیان زیبایی معشوق خود «عَبله» و دوری او، به یاد میدان نبرد و دلاوریهای خود در رویارویی با دشمنان می­افتد و تعابیر، تصاویر و ابزار جنگی را وارد غزل می­کند و بدین­گونه نوعی(=ژانر) تازه را به نام «غزلِ حماسی» در ادب عرب ابداع می­کند؛ البته حماسی ­نامیدن این سروده­ها که درواقع خود­ستایی­های شخصی بیش نیست، تنها به سبب داشتن برخی نشانه­های ژانر حماسی است. نگارنده در جستار پیشِ رو، پس از بررسی انگیزه­های عنتره از عاشقانه­سرایی در کنار حماسه­سرایی، به بیان مهمترین ویژگیهای این سروده­ها می­پردازد. به باور برخی از سخن­سنجان، تصاویر تغزلی آمیخته با عناصر سپاهیگری، از شعر فارسی و از حوزة غزل مذکر، وارد ادبیات عرب شده است. نوشتة پیش رو نشان می­دهد، آمیزش تصاویر سپاهی و عاشقانه در شعر عربی و در غزل مؤنث، بسیار پیشتر از شعر فارسی وجود داشته است، اگر­چه عامل و بستر به وجود­آورندة آن، در دو ادبیات متفاوت است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Image of Martialism in Antarah Ibn Shaddād's Sonnets

نویسنده [English]

  • Hosein Imanian
  1. ابن منظور، محمد بن مکرم.(1410ق/1990م). لسان العرب؛ الطبعـﮥ الاولی، بیروت: دار صادر.
  2. أبوالفرج الأصفهانی.(1412ق-1992م). الأغانی؛ شرح: سمیر جابر، الطبعـﮥ الثانی، بیروت: دار الکتب العلمیه.
  3. البستانی، بطرس.( 1989م). أدباء العرب فی الجاهلیـ و صدر الإسلام؛ الطبعـﮥ الاولی، بیروت: دار نظیر عبود.
  4. البستانی، سلیمان.( 1994م). إلیاذة هومیروس مُعَرَّبة نظماً؛ بی­جا: بی­نا.
  5. بوبیعو، بوجمعه.(2001م). جدلیـ القیم فی الشعر الجاهلی رؤیـ نقدیـ معاصرﮤ؛ الطبعـﮥ الاولی، دمشق: اتحاد الکتاب العرب.
  6. الثعالبی النیسابوری، عبد الملک.(1403ق- 1983م). یتیمـ الدهر فی محاسن أهل العصر؛ الطبعـﮥ الاولی، بیروت: دار الکتب العلمیه.

7. حسین، طه.(1982م). المجموعـ الکاملـللمؤلفات؛ بیروت: دارالکتاب اللبنانی و مکتبـﮥ المدرسه.

  1. شرف الدین، خلیل.( 1988م). دیوان عنتر و معلقته؛ الطبعـﮥ الاولی، بیروت: دار و مکتبـﺔ الهلال،
  2. شفیعی کدکنی، محمد رضا.( 1385ش). صور خیال در شعر فارسی؛ چاپ دهم، تهران: آگاه.
  3. شمیسا، سیروس.( 1370ش). انواع ادبی؛ چاپ اول، تهران: باغ آینه.

11. صفا، ذبیح­الله.( 1379ش). حماسه­سرایی در ایران؛ چاپ ششم، تهران: امیر کبیر.

12. العفیفی، محمد أبوالفتوح.(2001م). البطولـ بین الشعر الغنائی و السیر الشعبیـ عنتر بن شداد نموذجا؛ الطبعـﮥ الاولی، القاهره : إیتراک.

13.عُلبی، احمد.( 1985م). ثور العبید فی الإسلام؛ الطبعـﮥ الاولی، بیروت: دار الآداب.

14.عنترﮤ بن شداد.( 1996م). دیوان؛ شرح محمد حمود، الطبعـﮥ الاولی، بیروت: دار الفکر اللبنانی.

15.المرزوقی، احمد بن محمد.(1411هـ- 1991م). شرح دیوان الحماسـﮥ؛ تحقیق احمد امین و عبد السلام هارون، الطبعـﮥ الاولی، بیروت: دار الجیل.