نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی/دانشگاه زابل

2 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی/ دانشگاه زابل

3 گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، زابل

چکیده

داستان‌های مصوّر کودکانه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که به‌صورت توأمان کودک را با دو رسانة زبانی و دیداری آشنا نموده و چرخش ناگهانی تمرکز وی از متن به تصویر و بالعکس، کودک را در درک اطلاعات داستان و تعامل اثربخش دچار نارسایی ننماید. پری نودلمن از نظریه‌پردازان این حوزه معتقد است که رسایی ارتباط تصویر و متن در صورتی است که هر دو، با شاخصه‌هایی خاص یا با یکدیگر همسو باشند و یا همدیگر را توسعه ‌دهند؛ در غیر این صورت، ارتباط تصویر و متن، ارتباطی نارساست. وی در راستای فراهم‌آوردن بستری مناسب برای تعامل کودک با متن، شاخصه‌های معینی را در نقد رسایی و نارسایی تصویر و متن معرفی می‌کند. در پژوهش حاضر تلاش بر آن است با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی چند داستان کودکانة منتخب از محمد العبد بر اساس این شاخصه‌ها مورد ارزیابی و نقد قرار گیرد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد در این داستان‌ها رسایی ارتباط تصویر و متن از بسامد بالایی (%94) برخوردار است. همچنین شاخصة توسعه‌گرایی تصویر و متن سهم بسزایی (%61) در رسایی این ارتباط دارد. بر این اساس داستان‌نویس و تصویرگر نسبت به دنیای کودک و علایق و خواسته‌های او آگاهی داشته و با ایجاد پیوندی ژرف میان تصویر و متن داستان‌ها و درک درست اطلاعات داستان توسط کودک، موجبات تعامل کودک با تصویر و متن را فراهم آوردند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The relationship between image and text in Child interaction in stories by Mohammed al-Abd based on Perry Nodelman's theory

نویسندگان [English]

  • ali asghar habibi 1
  • abdolbaset arab yousefabadi 2
  • mojgan bayat 3

1 associate professor, University of Zabol

2 Assistant professor, University of Zabol

3 Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences, Zabol University, Zabol

چکیده [English]

The visual stories of the child should be such that they simultaneously familiarize the child with the two linguistic and visual structures, eliminating his focus from text to image and vice versa and assisting him in understanding the information of the story and contributing effectively and purposefully. Perry Nodelman, a theorist in the field, argues that the correct relationship between image and text is that they both share or extend each other with specific characteristics. Otherwise, the relationship between image and text is incorrect. In order to provide a suitable context for the child's involvement with the text, he introduces certain characteristics in the analysis and critique of the correct and incorrect relation between the image and the text. The present study attempts to evaluate and critique the descriptive-analytic method of several selected child stories by Mohammad al-Abd on the basis of these characteristics. The results show that most of these stories (94%) have a correct relation between text and image. Also, the image and text extension index plays a large role (61%) in the correct relation between text and image. Accordingly, the storyteller and painter became aware of the child's world and his or her interests and desires and provided a deep link between the image and the context of the stories and the child's understanding of the story's information correctly, providing the context for the child's involvement with the image and the text.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Image and Text
  • Perry Nodelman
  • Developmentism
  • Child Interaction
  • Mohammed al-Abd