نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی

2 هیئت علمی/ دانشگاه

3 دانشگاه کاشان، گروه زبان و ادبیات عربی

چکیده

استعاره در رویکرد قدیمی و کلاسیک خود لفظ محور است و کارکردی زیبایی شناختی و هنری دارد و حضور آن فراتر از زبان ادبی نیست، درحالی‌که نگاه به استعاره در زبانشناسی شناختی نگاهی مفهوم محور و نه لفظ محور است. جورج لیکاف و مارک جانسون آن را وسیله‌ای برای تفکر و اندیشه به شمار می‌آورند که در رفتارهای انسان از جمله رفتار زبانی وی جاری است. مقاله حاضر می‌کوشد با توجه به مکتب ادبیات تطبیقی آمریکایی به واکاوی و تحلیل است استعاره‌های تصوری در دو سینیه بحتری و احمد شوقی بپردازد. نتایج بررسی حاکی از این است که دو شاعر با به کارگیری طرحواره‌های تصوری سه گانه (حجمی، قدرتی و حرکتی) به خوبی توانسته‌اند، مفاهیم انتزاعی و مجرد را از طریق مفاهیم عینی، مفهوم-سازی نمایند. با تامل در دو سروده چنین استنباط می‌شود که الگوهای فرهنگی مشترکی مبنای طرح استعاره‌های مفهومی – تصوری آنان است، به طوری‌که هر دو شاعر با استفاده از تجربیات روزانه و حوادثی که در پیرامون خود شاهد بوده‌اند، مفاهیمی غیر قابل لمس یا انتزاعی را توانسته‌اند به خوبی به تصویر بکشند. همچنین به کارگیری طرحواره‌های سه گانه در سینیه بحتری علی رغم حجم پایین آن در مقایسه با سینیه احمد شوقی بیشتر و دقیق‌تر است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Study and analysis Imaginary Metaphorical Schemes in Two Siniya Bohtorei and Ahmad Shoghi

نویسندگان [English]

  • Rouhollah saiiady nezhad 1
  • abbas eghbali 2
  • elham baboli 3

1 Associate Professor of Arabic Language and Literature, Kashan University

2 univer sity of kashan

3 university of kashan

چکیده [English]

Metaphor in ancient and classic approach is word- base and has artistic and aesthetics functions and its presence is not more than literally language whereas looking at cognitive mataphorology is conceptual – base and not word- base, Jorge Likaf and Mark Jonson account it as an instrument for thinking which runs through human behavior . This article tries to study and analyze image metaphor in Siniya Bohtorei and Ahmad Shoghi by School of Comparative American Literature. The results of the study show that this two poet could conceptualize abstract senses by visual senses in containment schemes (volume, ability, and motive). By thinking at two poets we can conclude that common cultural models are the base of conceptual metaphors, so that two poet by using their daily experiences of the events that take place around them could draw the concepts which are not abstract or intangible concepts. Although using containment schemas in Siniya Bohtorei in contrary to Sine Ahmad Shoghi are more and accurate.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bohtorei
  • Ahmad Shoghi
  • cognitive linguistic
  • imaginary metaphor