نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری

2 عضو هیأت علمی دانشگاه حکیم سبزواری

3 رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی و عضو هیأت علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی

چکیده

امروزه ادبیات و به ویژه ادبیات فمینیستی، تحت تأثیر مکتب فلسفی- ادبی اگزیستانسیالیسم، بر هویت برجسته‌ی زنان تأکید می‌کند. این مکتب، دغدغه‌های انسان را، با تمرکز بر اصل تقدم وجود بر ماهیت تحلیل می‌کند و با نفی هرگونه ماهیت از پیش‌تعیین‌شده‌ای بشر را تنها عامل سازنده‌ی سرنوشت خود معرفی می‌نماید. لیلی بعلبکی از فعالان ادبی جنبش فمینیسم و از برجسته‌ترین داستان‌نویسان اگزیستانسیالیست جهان عرب است. او در سرآغاز جوانی با نگارش رمان «أنا أحیا» به شهرت رسید. وی در اثر خود که بازتابی از ایدئولوژی‌هایش در دفاع از جایگاه زنان است از هویت‌یابی، استقلال‌طلبی و تمرد دختر جوانی سخن گفته که با مشاهده‌ی واقعیت-های خانواده و جامعه، در پی شکستن قیود و اثبات استقلال خویش است و می‌کوشد تا هویت خویش را که ناخواسته گرفتار سنت‌هاست، بازیابد. تحقیق حاضر در صدد است تا با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مولفه‌های اگزیستانسیالیستی این رمان بپردازد. نتایج تحقیق گویای آن است که لیلی بعلبکی تحت ‌تأثیر فلسفه‌ی اگزیستانسیالیسم و به ویژه افکار ژان پل سارتر و سیمون دوبوار، توانسته از آن در جهت انعکاس مسائل زنان در ابعاد مختلف، بهره گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Existentialist study in the novel âna ahia by Layla Balabakki

نویسندگان [English]

  • Mitra Ali Shahi 1
  • mostsfa mahdavi Ara 2
  • Seyed Mohammad Kazem Alavi 3

1 M. A. of Arabic Language and Literature, Hakim Sabzevari University

2

3 Head of the Department of Islamic Theology and Islamic Studies and member of the faculty of philosophy and Islamic philosophy

چکیده [English]

Today, the literature, and especially the Feminist literature, has been influenced by the philosophical-literary school of existentialism. This literature emphasizes Prominent Women's identity and emphasizes their high status and identity. This school analyzes human concerns by focusing on the primacy of existence on nature and by denying any quiddity introduces him as the only factor in his destiny.Layla Balabakki is a literary activist of the feminism movement and one of the most prominent existentialist story writers in the Arab world, who became famous at the young age with the novel âna ahia. In his work, which reflects her ideologies in defending the status of women, she spoke of the identification, independence and rebellion of a young girl who observing the facts of the family and society, she seeks to break the constraints and prove her independence and strives to restore her identity which caught up in tradition. The present research seeks to study the existentialist feminism of the novel through a descriptive-analytical method. The results of the research indicate that Layla Balabakki, under the influence of the existentialist philosophy, and in particular of Jean Paul Sartre's, has been able to use it to reflect the issues of women in different dimensions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "women"
  • "critique"
  • "existentialist"
  • "Layla Balabakki"
  • "ana Ahai"
کتاب‌های عربی
-                 أمین­حسین، جمیله. (2016م). المرأة فی الروایة اللبنانیة المعاصرة2009-1899 دراسة فی نماذج روائیة نسائیة مختارة؛ الطبعة الأولی، بیروت: دار الفارابی.
-                 بعلبکی، لیلی (2010م). أنا أحیا؛ الطبعة الأولی، بیروت: دار الآداب.
-                 الدادیسی، الکبیر (2017م). أزمة الجنس فی الروایة العربیة بنون النسوة؛ الطبعة الأولی، بیروت: موسسة الرحاب الحدیثة.
-                 الدیدی، عبدالفتاح (1985م). الإتجاهات المعاصرة فی الفلسفة؛ الطبعة الثانیة، القاهرة: الهیئة المصریة العامة للکتاب.
-                 سماوی، دجلة؛ أحمد، الصائغ عبدالإله (2015م). النقد الأدبی الأنثوی؛الطبعة الأولی، عمان: مرکز الکتاب الأکادیمی.
-                 صایغ، أنیس (1958م). « أنا أحیا روایة تألیف «لیلی بعلبکی»»، نشریة الاداب، سال ششم، شماره­ی 5، صص 61-59.
-                 مهیدات، نهال (2008م). الآخر فی الروایة النسویة العربیة فی خطاب المرأة و الجسد و الثقافة؛ الطبعة الاولی، إربد: عالم الکتب الحدیث.
-                  وازن، عبده (20 آذرماه 96). «لیلی بعلبکی أسست الروایة النسائیة الحدیثة و إعتزلت»»، .6 آذار 2008.    www.diwanalarab.com.
کتاب‌های فارسی
-       برسلر، چارلز. (1393ش). درآمدی بر نظریه­ها و روش­های نقد ادبی؛ ترجمۀ مصطفی عابدینی­فرد، چاپ سوم، تهران: گلشن.
-      جمال­پور، بهرام. (1371ش). انسان و هستی؛  چاپ اول، تهران: مؤسسۀ نشر هما.
-      سارتر، ژان­پل. (1354ش).آنچه من هستم؛ ترجمۀ مصطفی رحیمی، چاپ اول، تهران: آگاه.
-      ــــــــــــ . (1389ش).هستی و نیستی؛ ترجمۀ عنایت­الله شکیباپور، چاپ اول، تهران: دنیای کتاب.
-      مردوک، آیریس. (1353ش). نقد و بررسی رمان­های ژان­پل­سارتر؛ ترجمۀ محمدحسین عباسپور­تمیجانی، چاپ اول، تهران: مروارید.
-      منصورنژاد، محمد. (1381ش). مسألۀ زن، اسلام و فمینیسم؛ به کوشش حجت‌الله محمدشاهی، چاپ اول، تهران: برگ زیتون.
-      نجفی­عرب، ملاحت. (1394ش).زبان و جنسیت در رمان؛ چاپ اول، تهران: علم و دانش.
-      نوالی، محمود. (1386ش). فلسفه­های اگزیستانس و اگزیستانسیالیسم تطبیقی؛ چاپ سوم، تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
مقالات فارسی
-                  علیزمانی، امیرعباس. (1386ش). «معنایِ معنای زندگی»؛ نامۀحکمت، سال پنجم، شمارۀ 1، صص59-89.
-                   یزدخواستی، بهجت. (بی­تا). «مروری بر افکار «سیمون دوبوار»»؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، صص 1-24.
منابع لاتین
-  Busch, Thomas W. (2014). Self-making and alienation: from bad faith to revolution; in: Steven Churchill, Jack Reynolds (eds.)-Jean-Paul Sartre_ Key Concepts-Routledge.
-  Di-Capua, Yoav. (2018). No Exit: Arab Existentialism; Jean-Paul Sartre, and Decolonization, Chicago: University of Chicago Press.
-  Sartre, Jean-Paul .(1989). No Exit and Three Other Plays, I. Abel (trans,), New York: Vintage International.
-  Sartre, Jean-Paul. (1993). Being and Nothingness, Hazel E. Barnes (trans.); Washington: Square Press.
-  Sartre, Jean-Paul. (2007). Existentialism is a Humanism; Carol Macomber (trans.), New Haven & London: Yale University.