نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

یکی از اصولیترین ‌بن‌مایه‌های عرفانی اعتقاد به اصل و منشأ الهی و ملکوتی روح است که به‌سبب غفلت در عالم پست مادی هبوط کرده و زندانی گشته است و سالک می‌کوشد آن را از پلیدیها پاک سازد و با علم و معرفت رشد دهد، تا آن هنگام که زمان مرگ فرا رسد و بار دیگر نفس به جایگاه اصلی خویش بازگردد، درحالی که به همه امور نهانی آگاه است.
ابن سینا در قصیدة عرفانی «عینیه» این مسأله را محور قرار داده و به  تبیین مراحل سیر روح پرداخته است. نسیب عریضه، شاعر معاصر عربی، نیز در قصیدة بلند و مشهور «علی طریق إرم» با الهام از «عینیه»، مراحل سیر نفس را در حرکت به سوی کمال به نظم کشیده است.
نسیب عریضه، در قصیدة «علی طریق ارم» تا حدودی زیاد، متأثر از «عینیه» ابن سیناست که نمود این تأثر، در کاربرد اصطلاحات و مضامین عرفانی همچون وصال، بکاء، بارقه، حجاب و  نیز تقابل نور (ملکوت) و تاریکی (دنیای مادی) مشاهده نمود.
این مقاله بر آن است تا ضمن بررسی تطبیقی این دو قصیده و ذکر وجوه تشابه و اختلاف آنها، به تبیین تأثر نسیب عریضه از«عینیه» ابن سینا  بپردازد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A comparative study of Two Mystical Odes by Avicenna and Nasib Arizah

نویسندگان [English]

  • . .
  • . .

چکیده [English]

The belief that the soul originates from the celestial world and it is imprisoned in the material world as a result of negligence is a fundamental belief in mysticism. Sophists try to purify the soul through knowledge and wisdom before it unites with the God in the afterworld. Avicenna focuses on this purification in his Ode, Einieh, and the contemporary Arab poet, Nasib Arizeh, in his long piece of poetry, Ala-Tarighe-Eram, follows the example of Einieh. Nasib Arizeh makes use of several terms and themes of Islamic mysticism including joiner, sorrow, spark and confrontation of light, celestial world, and darkness, the materialistic world. This paper explores the similarities and differences between the two odes and discusses the influence of Eineh on Ala-Tarighe-Eram. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic mysticism
  • Avicenna
  • Einieh
  • Nasib Arizah
  • Ala-Tarighe-Eram
  • ode