نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی

2 دانشجو

چکیده

ساختار یک نمایشنامه و شخصیت‌های آن دو عنصر درهم تنیده‌اند که با تغییر یکی، دیگری نیز تغییر می‌کند. نقش شخصیت آن است که ویژگی‌ها و امکانات ظاهری افراد که توجیه کننده اعمال و تصمیمات آنهاست وارد نمایشنامه کند. این مهم به انجام نمی‌رسد مگر با کاربست شگرد‌های شخصیت‌پردازی. پژوهش حاضر برآن است تا با توجه به تعاریف شخصیت و اصول شخصیت‌پردازی از دیدگاه منتقدان ادبی، یکی از مهم‌ترین آثار نمایشی عرب با عنوان «شهرزاد» را با روش توصیفی ـ تحلیلی مورد واکاوی قرار دهد. در این راستا ابتدا به نام شناسی شخصیت‌ها می‌پردازد و سپس شخصیت‌ها را در دو تقسیم بندی جداگانه تحلیل می‌کند و در پایان به شگرد‌های شخصیت‌پردازی توجه می‌نماید. شخصیت‌های این نمایشنامه از نظر نام‌شناسی در دو دسته شمایلی و نمادین جای می‌گیرند و از نظر نوع و جنس، شخصیت‌ها در دو گروه کروی و مسطح درباره شگرد‌های شخصیت پردازی نیز توفیق حکیم از دو تکنیک نویسندگانه و نقشواره‌ای بهره برده که هر یک از این دو ترفند را به صورت صریح و ضمنی به کاربرده است و در آن به کاربست دیالوگ، کنش و کشمکش را به عنوان عنصری جوهری پرداخته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Character and characterization techniques applied in ‘Shahrzad’drama by Towfigh Al Hakim

نویسنده [English]

  • ali najafi ivaki 1

1 kashan

2

چکیده [English]

Drama structure and characters are two interrelated elements which by changing one, the other one also changes. The role of character is to importindividuals characteristics and their physical featuresinto drama in a way to justify their actions and decision.This goal is accomplished through applying characterization techniques.By taking descriptive-analytic approach and by taking into account character definitions and characterization principles, the present study aims at investigating one of the most significant Arab dramatic work entitled "Shahrzad".In this line, firstly, an attempt is made to examine the namology aspect of characters. Secondly, the characters are analyzed in two separate divisions and lastly,the applied characterization techniques are investigated. Considering namologyaspect,the characters in this drama are classified in two iconic and symbolic groups and with respect to theirtype, they are placed in two spherical and flat groups.Regarding the characterization techniques, it is found that Towfigh Al Hakim has given special attention towriting techniques and characters role, both of whichin explicit and implicit ways. Through dialogue, he also portrays and indicatesconflict as one of the key elements in his work.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Drama
  • Towfigh Hakim
  • Shahrzad
  • character
  • characterization techniques