نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه کاشان
چکیده
یکی از نرمافزارهایی که امروزه در آموزش زبان عربی مورد استفاده قرار میگیرد، نرمافزار آموزشی آریا-بوک است که چند سالی است در مدارس کاشان نیز توزیع میشود. در این پژوهش سعی شده است تا تأثیر به-کارگیری این نرمافزار بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس عربی و تفاوت میان میزان پیشرفت تحصیلی آنان در مقایسه با روشهای سنّتی مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبه تجربی و مقایسهای ـ آزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسرانه پایه هشتم مدارس شهرستان کاشان (جمعاً 2139 دانشآموز) است. پژوهش با تدریس مستقیم در 4 کلاس (جمعاً70 دانشآموز) به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش در طول یک نیمسال تحصیلی (95-94) و در 15 جلسه انجام گرفته است. اطّلاعات جمعآوری شده با استفاده از آزمون T و با ضریب اطمینان 95% در قالب پیشآزمون و پسآزمون تحلیل آماری شده است و به منظور سنجش دقیقترِ نتایج، نمرات مستمر آنها نیز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. با توجّه به نتایجی که از تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss به دست آمد؛ مشخص شد 1) در اثر استفاده از این نرمافزار، تفاوت معنیداری در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در پیشآزمون و پسآزمون ایجاد شده است. 2) استفاده از این نرمافزار در فرایند یاددهی و یادگیری دارای تأثیر بیشتر و تفاوت معنادارتری نسبت به روش سنّتی بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Checking the effect of AryaBook Electronic software On Arabic academic achievement
چکیده [English]
Nowadays, one of the software which is applied in instruction of Arabic language is Aryabook software. The software is distributed in Kashan schools for some years. The aim of the present study is to investigate the effect of using the software on the students’ academic development in Arabic and the difference between their academic developments in comparison to traditional methods. The purpose of the study is applicable and the method is semi-empirical and comparative-descriptive. Statistical population consists of all male students of 8th grade of Kashan (total=2139). The study was conducted by direct instruction on 4 classes (total=70) which were randomly divided on 2 groups of control and experimental. They were instructed for one academic half year (94-95) in 15 sessions. Collected data are analyzed by t-test and confidence coefficient is 95% in the form of pretest and posttest. In order to do more accurate analysis, continuous grades are used too. Results of the data analyses by SPSS software demonstrated that 1) by application of the software; a significant difference is observable in students’ development in pretest and posttest. 2) The software has been more effective and had significant difference in comparison to the traditional method
کلیدواژهها [English]
- instruction of Arabic language
- electronic Aryabook software
- academic development