نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش اموخته کارشناسی ارشد دانشگاه لرستان

2 استاد گروه عربی دانشگاه لرستان

3 دانشیار گروه عربی دانشگاه لرستان

چکیده

تصویر یا (صورخیال) لفظی است که در زبان اروپایی از آن به ایماژ تعبیر شده است و یکی از مباحث بلاغی و عاملی مهم در پرورش تخیل است. زمینۀ اصلی آن را تشبیه، استعاره، مجاز و... تشکیل می‌دهد. تصویر‌پردازی به شیوه‌های بیانی گوناگون مانند مجاز، استعاره وغیره یکی از عوامل زیباشناسی است. طارق البکری یکی از نویسندگان کویتی حوزۀ ادبیات کودک است. وی بیش از پنج مجموعه داستان به چاپ رسانده است. این مقاله برآن است، تا به بررسی و ارزیابی جایگاه تصویر در قصه‌های کودکانه طارق البکری بپردازد، روش پژوهش، به شیوۀ توصیفی و تحلیلی و مطالعۀ کتابخانه‌‌ای و ارائۀ آمار و نمودار است.
در این پژوهش، نخست عوامل تصویرساز تعریف شده، سپس با ذکر نمونه‌هایی به تحلیل و بیان زیبایی نهفته در آن پرداخته شده است. آگاه ساختن نویسندگان ادبیات کودک برخلق تصاویر هنری و خلاق، ضرورت پژوهش حاضراست. نتایج پژوهش حاضر نشان داد، این نویسنده از دو زبان فاخر و فصیح، سرشار از تعابیر ادبی مانند استعارۀ مکنیه، مجاز و... که بسامد بالایی دارند بهره گرفته و پویایی را برای مخاطب به ارمغان آورده است، این امر با وضعیت گروه سنی هشت تا دوازده سال که هنوز از تخیُّل بهره‌مندند؛ متناسب است. هم‌چنین طارق البکری برای تجسم و عینیت بخشی به مفاهیم اخلاقی که مفاهیمی انتزاعی هستند، از آرایۀ تمثیل استفاده کرده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Check the screenshots and image in childish stories Tariq al-Bakri

نویسندگان [English]

  • Kobra Gholi Poor Haghighi 1
  • Ali Nazari 2
  • Seyyed Mahmood Mirzaie Alhosseini 3

1 M.A. in Arabic Language and Literature

2 Professor, Lorestan University

3 Arabic Language and Literature Associate Professor, Lorestan University

چکیده [English]

Image or picture is a term used by the Europeans to discuss imagery; it is one of the rhetorical topics and an important factor in fostering imagination. Its main content consists of comparison, imagery in various forms of its expression such as metaphor, conceit, which is one of the aesthetic elements. Tariq Al-Bekri is one Kuwaiti writer in the field of children literature who has published five collections of stories. This article aims at examining the place of imagery in Al-Bekri’s stories for children. The method used is based on library, statistics, and charts using a descriptive-analytical approach. In this article, primarily the factors in creating the images are defined; subsequently, some instances are put forth to be analyzed to consider their hidden aesthetics. Creation of artistic and innovative imagery to inform the writers of Children Literature is the focus of this article. The findings signify that the author has used a language rich in metaphor, extended metaphor, and so forth with high frequency to bring dynamism to its readers. This is appropriate for 8-12 years old children who still maintain the art of imagination. Tariq Al-Bekri has also employed allegory to bestow visualization and objectivity to moral terms which are abstract concepts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tariq Al-Bekri
  • Children’s story
  • Imagery
  • Imagination