نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهران- ایران
چکیده
زبان عربی، به عنوان زبان وحی و وسیله ارتباط دو میلیارد مسلمان در جهان، جایگاه ویژه ای داشته و شیوه آموزش آن برای زبانآموزان و مدرسان اهمیّت زیادی دارد، اما این موضوع با مشکلات و چالشهای فراوانی روبرو است؛ زیرا دستور زبان عربی برای عربزبانان نیز پیچیدگیهایی دارد و آن چه این موضوع را دشوارتر میسازد، فراموش کردن فلسفه پیدایش قواعد، تغییر کاربست آن از ابزار به هدف و کمتوجهی به شرایط و نیازهای مخاطبان است. در این نوشتار به ارائه روشی جدید در آموزش قواعد زبان عربی به غیرعرب زبانان میپردازیم که مبتنی بر نظریه یادگیری فراشناختی است. این روش با ساختار و ویژگیهای خاصّش، میتواند تغییر نگرش اساسی در معلمان و فراگیران نسبت به قواعد ایجاد و آن را به ابزاری ارزشمند تبدیل نماید. مهمترین شاخصههای این روش عبارتند از:1- با طرح مسأله و ایجاد انگیزه، فراگیران فایده و کاربرد درست هربخش از قواعد را به شکل دقیق در مییابند.2-تنها آن بخش از قواعد که برای تقویت مهارتهای شنیدن، خواندن، فهمیدن، نوشتن و صحبت کردن ضرورت دارد، به روشی ساده و شفّاف آموزش داده میشود.3- قواعد نه به عنوان هدف اصلی، بلکه به عنوان جزئی از یک کلّ و ابزاری ارزشمند درخدمت درک و فهم، ترجمه و ...، آنهم با مشارکت فراگیران آموخته میشود. 4- باتمرینهای شفاهی وعملی، مثال وتکرار وپیاده سازی قواعد، یادگیری به شکل عمیق، اصولی و کاربردی صورت میگیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Applied teaching method of the rules of Arabic Special Iranians and non-Arabic speakers
نویسنده [English]
- Mohamad Ali Kazemitabar
Assistant Professor of Persian Language and Literature in Farhangiyan universities of tehran - iran
چکیده [English]
Arabic language, as a language of revelation and a means of connecting two billion Muslims in the world, has a special place and its teaching method is very important to learners and instructors, but this is faced with many problems and challenges because Arabic grammar for Arabs is also There are complexities and what makes this more difficult, is to forget the emergence of the rules of philosophy, change its use from instrument to purpose, and neglect the audience's needs and circumstances. In this paper, we present a new method for teaching Arabic non-verbal language rules based on metacognitive learning theory.This method, with its specific structure and characteristics, can make a fundamental difference in the attitude of teachers and learners towards the rules and make it a valuable tool. The most prominent features of this method are :1. By designing a problem and motivating it, the learners find the right use of each part of the rules accurately. 2.Only one part of the rules that are necessary to strengthen the skills of hearing, reading, understanding, writing and speaking, are taught in a simple and clear way. 3.The rules are not taught as the main goal, but as part of a whole and valuable tool for understanding, translating, etc. with the participation of learners.4.Through oral and practical exercises, examples and rehearsals and implementation of rules, learning takes place in a profound, principled and applied manner.
کلیدواژهها [English]
- arabic language
- practical training
- rules
- non-verbal speakers