نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی پژوهشگاه

چکیده

امین ریحانی (1876-1940) از زمرة ادبایی است که ادبیات­ خود را از شخصیت های وزین و پرمغز ادبی اقتباس می­کند، به گونه­ای که ذاتیت ادبیات و ذاتیت اندیشه­های ادبی حفظ می­شود. مقصود وی از ادبیات در آرمانشهرش این بود که باید ادبیات به عنوان ابزاری در جهت برانگیختن احساسات و انگیزش قضایای امّت و همکاری با زندگی جامعه وتصویری صادق از تصاویر متنوع زندگی با آیین­ها و تراژدی های گوناگون باشد. هم­چنین بیانی راستین از جامعه­ باشد به گونه ای که پدیده­های آن با گرایش­های مختلف قومی وجریان­های بشری مواجه­ گردد. همچنین بر این مهم متمرکز است که شعر در عین حال که نیرومند و مفید است، باید ثمربخش و لذت آفرین نیز باشد لذا از شاعران آرمانشهر می خواهد که بر علیه اوضاع غمگین و اندوهناک اطرافشان بجنگند زیرا وظیفۀ وجودی شعر این است که شرایط ملی را بهبود بخشیده و احساس عزت وکرامت انسانی ایجاد کند. شعر باید برای عبرت­گیری و یادآوری باشد و به انسان در استمرار فعالیت های عقلی و روحی اش، کمک کند. صدای شاعر حقیقت همان صدای ملت و مردمش است و در شعر وی باید هم زیبایی ابیات و هم تعالی فلسفه و هم عشق به بشریت جمع باشد. روشِ معتمد در این مقاله، دو گونه است، اولاً: روش توصیفی که اندیشه های ادبی ریحانی را از خلال تألیفات متناسب با موضوع پژوهش دنبال می­کنیم. ثانیاً: روش تطبیقی که درآن تمایزاتی که ریحانی میان ولتر و روسو در بررسی اقسام نویسندگان آرمانشهر قائل شده است، بررسی می شود.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Plans and Bases of Literary Thoughts in the Utopia of Amin Reyhani

نویسنده [English]

  • Maryam Hashemi

چکیده [English]

Amin Reyhani (1876-1940) is among the men of letters whose literature is manifestation of his inner personality. He is the one who devoted himself completely to literature and thoughts. To him, literature must be like a tool in order to incite the nation and to coordinate with social life hence; it must give true image of life with different regulations as well as dramatic tragedies. Likewise, literature must narrate the truth of a society that in its epitome and phenomena encounters with different ethnic tendencies as well as flow of diverse human beings. Styles and methods applied in the current research are as follow: First, a descriptive method has been applied through which, the author tries to follow literary plans of Amin Reyhani from his intervening publications proportional to the proposed topic of research. Second, structural, infrastructural and synthetic methods through which, author first determines the foundation and basis of the topic and then executes analytical process of Reyhani’s literary texts hence; draws the curtain from some of the allegorical and mysterious elements. Third, comparative method through which, the author intends to highlight that Rehyani has been aligned with philosophers like Voltaire and Rousseau by utopian writers.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Literary thoughts
  • Utopia
  • Writers
  • Poetry and philosophy
  • Poets
  • Promising literature
المصادر و المراجع
- القرآن الکریم.
- البعلبکی، منیر، (2003).معجم أعلام المورد، بیروت، دار العلم للملایین، ط1.
- الجرجانی، عبدالقاهر، (1981). أسرار البلاغة، بیروت، دار المعرفة، لا.ط.
- ــــــــ، (1981). دلائل الإعجاز، بیروت، دار المعرفة، لا.ط.
- حسین، طه، (1963). خصام و نقد، بیروت، دار العلم للملایین، ط3.
- حنفی، حسن، (2000). مقدّمة فی علم الاستغراب، بیروت، المؤسسة الجامعیة للدِّراسات، ط2.
- خوری، عمّون، (1994).الأدب فی الفُصحى، بیروت، دار صادر، ط 1.
- الدسوقی، منى، (2004). التطور والإصلاح، بیروت، دار المشرق، ط1.
-  الدیلمی، شیرویه بن شهردار بن شیرویه،(1987). فردوس الأخبار، بیروت، دار الکتاب العربی، ط 1.
- الراوی،حارث طه، (لا.ت.). أمین الرِّیحانی، جوانب شخصیّته و أثره فی نهضة الغرب، بیروت، دار الرِّیحانی، لا.ط.
-  الرِّیحانی، أمین فارس، (لا.ت.). أنتم الشّعراء، بیروت، دار الجیل، لا.ط.
-  ـــــــ، (لا.ت.). التطرّف و الإصلاح، بیروت، دار الجیل، لا.ط.
- ـــــــ،(لا.ت.). الرَّسائل، بیروت، دارالجیل، لا.ط.
-  ـــــــ،(1982).الرِّیحانیات، بیروت، المؤسسة العربیّة للدراسات و النشر، ط1.
-  ـــــــ،(لا.ت.). أدب و فنّ، بیروت، دارالجیل، لا.ط.
- ـــــــ، (لا.ت.). شذرات من عهد الصبا، بیروت، دار الجیل، لا.ط.
- ـــــــ، (1980). نور الأندلس، بیروت، المؤسسة العربیّة للدراسات والنشر، ط1.
- الرِّیحانی، أمین ألبرت،(1987). فیلسوف الفریکة صاحب المدینة العُظمى، بیروت، دار الجیل، ط1.
-  الزرکلی، خیر الدین، (1986).الأعلام: قاموس تراجم لأشهر الرجال والنساء من العرب والمستعربین و المستشرقین،بیروت، دار العلم للملایین، ط 7.
-  مجلس المتن الشمالی للثقافة، (1966). أمین الرِّیحانی بعد ربع قرن:وقائع أسبوع المهرجانات التی أقامها مجلس المتن سنة 1965، بیروت،دارالرِّیحانی، ط1.
-  عکاوی، رحاب، (2005). أمین الرِّیحانی الأدیب الرحالة، بیروت، دار الفکر العربی، ط1.
-  الکیالی، سامی، (لا.ت.). أمین الرِّیحانی، نشأته، دراسته، ملامح من حیاته وکتبه، مصر، معهد الدراسات العربیّة العالمیة، لا.ط.
- مجموعة من المؤلفین، (1926). کتاب مجلة الهلال المصریة، السنة 34، الجزء الثامن، القاهرة، المکتبة المصریة.
-  ــــــــ،(2006). موسوعة أعلام العلماء و الأدباء العرب و المسلمین، بیروت، دار الجیل، ط1.
-  ــــــــ،(1996). الموسوعة العربیّة العالمیة، الریاض، مؤسّسة أعمال الموسوعة، ط1.
-  نعمه، طانیوس و معوّض،سمیر، (لا.ت.).أجل نحن الشعراء،بیروت، لا. دار، لا.ط.
-  نعیمة،میخائیل،(1971). دُرُوب، بیروت،مؤسسة نوفل، لا.ط.
-  الهلال، محمّد غنیمی،(1973). الرومانتیکیّة، بیروت، دارالثقافة ، ط1