نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
عضو هیات علمی
چکیده
تکنیکِ تکرار در شعر یکی از تکنیکهای بسیار مهم در مباحث سبکشناسی به شمار میرود که شاعران از دیرباز به اهمیت آن در آفرینش اثر هنری و میزان تأثیر آن بر خواننده آگاه هستند. بی تردید تکنیک تکرار با نویسنده متن ارتباط نزدیکی دارد؛ نویسنده از رهگذر این تکنیک تلاش میکند ایدهها و احساسات خود را برای خواننده مجسم کند. هر تکراری بر اساس ماهیت متن، دلالتهای روانی و عاطفی متفاوتی را در بر میگیرد. تکرار یکی از تکنیکهای تأثیرگذار بر موسیقی داخلی متن میباشد. گاهی شاعران به نوعی تکرار موسیقائی با انگیزههای شاعرانه و برای افزایش ریتم و موسیقی متن میپردازند. این نوع تکرار جایگاه ویژهای در شعر هارون هاشم رشید شاعر فلسطینی معاصر داشته و دارای بار عاطفی، که در آن ریتم با بُعد روانی و احساسی هماهنگ میباشد.
در این مقاله بر اساس روش توصیفی – تحلیلی، به بررسی تکنیک تکرار در دیوان »گلی بر پیشانی قدس» اثر هارون هاشم خواهیم پرداخت. با خوانش این دیوان، انواع هندسی تکرار در آن مانند تکرار حرف، واژه و جمله آشکار میگردد، که هر یک از این انواع، ابعادی ویژه و جنبههای مؤثّری نمایان میکند. هدف از پژوهش، بررسی احساسات روانی و بارمعنایی پدید آمده از این نوع تکرار موسیقائی میباشد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تکرار در این دفتر شعری از جایگاه ویژهای برخوردار بوده و بر اهمیت عنصر تکرار شونده و میزان تاثیرگذاری آن بر احساسات خواننده دلالت میکند. تکرار موسیقائی در دیوان مذکور، احساسات درونی شاعر و دردهای وی، و همچنین ارتباط بین بُعد موسیقائی متن و بارمعنایی آن را منعکس میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Musical Repetition in Haroon Hashem Rashid’s “A flower on Qods’ Forehead.
نویسنده [English]
- . .
چکیده [English]
Repetition in poetry is one of the most important techniques technique in stylistics. The poets have long been aware of the importance of creating works of art and its impact on the reader. Undoubtedly, repetition is closely related to the author of the text; the author attempts to visualize his ideas and feelings through this technique. Each recurrence, based on the nature of the text, implies different mental and emotional implications. Repetition is one of the techniques that influences internal music of the text. Sometimes poets use musical repetition with poetic motives to increase the rhythm and music of the text. This kind of repetition has a special place in the poetry of Harun Hashem Rashid, a contemporary Palestinian poet, and has emotional aspects to it, in which the rhythm harmonizes with its psychological and emotional dimension. In this article, based on the descriptive-analytical method, the technique of repetition in the Divan of “A Flower on Qods’s Forhead” is examined. With the reading of this divan, a variety of geometric repetitions are revealed, such as repetitions of words and sentences, each of which presents a specific dimension and effective aspects. The purpose of this study is to investigate the mental and emotional feelings of this type of musical repetition. The findings show that repetition in this collection of poems has a special place and emphasizes the importance of the repeating element and its effect on the feelings of the reader. Musical repetition in the Divan reflects the inner feelings of the poet and his pain, as well as the relation between the musical dimension of the text and its meaning.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Style
- Repetition
- Haroon Hashem Rashid
- "A Flower on Qods’ Forehead”