نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استاد مدعو، دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
موتیف یا بنمایة اندیشة عدنان الصائغ همواره در سیری تحولی با پیشسازة فکری او یعنی انسان تعامل میکند؛ نتیجه این کنش را در واژگان سهلی میریزد که مخاطب بسته به میزان درک و کاوش خود از ظاهر و باطن آن معنای دیگری استنباط میدارد؛ "ایستاییگریزی" بارزترین ویژگی موتیف شعر الصائغ است که به واسطة آن همواره رمزبندهای گوناگونی ریزپیکرههای معنادار شعر وی را به هم وصل میکنند تا سخن از نزدیک و دور تصویری جدا و در عین حال یکپارچه از ابررمز مد نظر شاعر باشد؛ با این که شاعر کیفیت بافت تمام تراکیب سخن خود را در حد یکسانی نگاه نداشته و گاه گاه از خوشنقشی به شتابزدگی گرفتار شده است. پژوهش حاضر با روش تحلیل کتابخانهای و انتخاب گزینشی منطبقترین اشعار اهتمام به بررسی انواع موتیف در شعر وی دارد تا گستره و سیطرة این کارکرد ادبی و حوزة تبلور آن از فرد تا جامعه را مورد کنکاش قرار داده و به تحلیل هر یک از آنها از منظر جامعهشناسی و روانکاوی مد نظر شاعر بپردازد. با نظریه موتیف چندلر پس از کشف رمز ابتدائی هر سخن، بنمایة فکری الصائغ را پیش چشم نهاده و با گردآوری رمزبندهای هر شعر، سیر تحول آن به ابررمز را شرح نماید؛ اهم نتایج این نوشتار بازخوانی تحلیلی از شعر الصائغ با تکیه بر جنبة اندیشهای آن و با عنایت به رویکرد نمایشنامهسرایی او در جهت تبیین لایههای مختلف معانی اجتماعی و روانشناختی سرودة وی به حساب میآید
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Transformation of Motif into the Master Symbol in Adnan Al-Sayegh's Poetry"Case Study: Diwan Tabat Manfa"
نویسنده [English]
- Seyyed Ali Mirhosseini
Guest professorVisiting Professor, International University of Islamic Religions, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The motif or central theme in the thought of Adnan Al-Sayegh is always on a transformative trajectory, interacting with his intellectual premise, which revolves around the human being. It distills the outcome into accessible poetic words that allow the audience, depending on their level of understanding and exploration, to derive distinct meanings from the surface and depth. "Escaping stagnation" is considered the most prominent feature of the motif in Al-Sayegh's poetry. Through this, various codes consistently link the meaningful microstructures of his poetry to form a separate yet cohesive image of the overarching symbol intended by the poet. Although the poet has not maintained the same quality in crafting all the elements of his compositions—at times succumbing to haste at the expense of elegance—this study aims to analyze the different types of motifs in his poetry. It seeks to examine the extent and influence of this literary function and its manifestations from the individual to the societal level, analyzing each from the perspectives of sociology and psychoanalysis as envisioned by the poet. Chandler's semiotic theory assists this study by uncovering the initial codes in each text, presenting Al-Sayegh's foundational ideas, and tracing the progression of these codes within each poem to explain their evolution into the overarching concept of the master symbol. This paper clearly evaluates the coherence of thought reflected in Al-Sayegh's works, analyzes the quality of his poetic texture, and ultimately, illustrates the master symbol of humanity and its various functions from his perspective.
کلیدواژهها [English]
- Motif
- Master Symbol
- Encoding
- Tabat Manfa
- Adnan Al-Sayegh
- Daniel Chandler