نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
ترکیب بندی های چندوجهی در بازنمود نشانه‌های معنایی ساختارهای گفتمان مدار رمان حُجرة اثر أمل ناصر الفاران بر اساس نظریه نشانه شناختی اجتماعی گونترکرس

علی صیادانی؛ یزدان حیدرپور مرند

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 فروردین 1403

https://doi.org/10.30479/lm.2023.18595.3523

چکیده
  ساختارهای گفتمان مدار با یک تعبیر کلی متشکل از عناصر و نشانه‌های معنایی است. این نشانه‌های معنایی با مجموعۀ تلفیقی از کنش‌های رفتاری و وجوه تعاملی مفهوم خود را بازمی‌یابند. چنین بستری مفهوم ترکیب‌بندی چندوجهی را در جریان‌های گفتمانی نشان می‌دهد که به‌صورت ابتکاری توسط گونترکرس مطرح گردید. کرس واکاوی دقیق جریان‌های گفتمانی ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
بررسی مفهوم مرگ در اشعار محمد آدم بر اساس نظریۀ نشانه‌شناسی پیرس

بهمن اقازاده؛ عبدالاحد غیبی؛ مهین حاجی زاده؛ حسن اسماعیل زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 مهر 1401

https://doi.org/10.30479/lm.2022.17322.3408

چکیده
  نشانه‌شناسی ادبی به عنوان یکی از شیوه‌های نقد ادبی به بررسی ساختار دلالتی آثار ادبی می‌پردازد و با تحلیل جهان درون متن، نقش نشانه‌های زبانی در ساخت و تولید معنای اثر ادبی را بیان می‌کند. ‌نظریۀ نشانه‌شناسی پیرس از روش‌های نقدی مناسب برای تحلیل آثار منظوم است که نشانه را به سه بخش بازنمون، موضوع و تفسیر تقسیم می‌کند. در این نظریه ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
تحلیلی پدیدارشناسانه از نسبت دازاین و دیگری در رمان «أَقودُک إلی غیری» بر اساس دیدگاه مارتین هایدگر

امیر فرهنگ دوست؛ عبدالاحد غیبی؛ مهین حاجی زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 دی 1402

https://doi.org/10.30479/lm.2024.19314.3603

چکیده
  بحث از من و مواجهه‌اش با دیگری یا «جز من» از کهن‌ترین و بنیادی‌ترین موضوعات علوم شناختی بالأخص فلسفه است. این موضوع در فلسفۀ جدید به‌‌شکل ویژه‌ای مطمح-نظر نظریه‌پردازان قرار گرفته است. در این میان، «مارتین هایدگر» با شیوۀ پدیدارشناسانی هرمنوتیک خود، جزئیات جدید و عمیقی از آن را به منصۀ ظهور رسانده است. گرچه زبان‌ و ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
تحلیل جامعه‌شناختی شخصیت‌های رمان « ثُمَّ تَشرَقُ الشَّمسُ» از ثروت‌اباظه در پرتو نظریه ساختگرایی تکوینی گلدمن

مهدی برزگر؛ حسن مجیدی؛ حجت اله فسنقری؛ مصطفی مهدوی آرا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1402

https://doi.org/10.30479/lm.2024.18908.3555

چکیده
  "ساخت‌گرایی تکوینی" یعنی اثر ادبی محصول ساختار ذهنی افرادی‌ است که نویسنده به آن‌ها تعلق دارد؛ براین اساس میان ساختار محیط اجتماعی و ساختار آثار ادبی همخوانی وجود دارد. وظیفه منتقد اجتماعی کشف رابطة جهان اثر با ساختارهای ذهنی طبقات اجتماعی به منظور فهم بهتر آثار ادبی است. اباظه یکی از نویسندگان متعهد مصر است که هنر داستان‌نویسی ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
نقش گفتگومندساز کرونوتوپ باختینی در رمان حیوات متجاورة

راضیه صدری خانلو؛ علیرضا شیخی؛ عبدالعلی آل بویه لنگرودی؛ مصطفی پارسایی پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1403

https://doi.org/10.30479/lm.2024.19457.3622

چکیده
  خوانش‌های نوین رویکرد نواندیشانه باختین، بواسطه بازنمایی لایه‌های هم‌اقناع‌گر در فضای تکثر و ناهمگنی چندآوای رمان، الهام‌بخش نظریه "گفتگومندی" بود. گفتگومندی، مبتنی بر مولفه‌های: کارناوال، گروتسک، هتروگلوسیا، پولیفونی وکرونوتوپ و کاربست مفاهیم زیرشاخه‌ای بسیار، منادی چندآوایی و کثرت‌گرایی مطلق‌ستیزی است که ساحت‌های ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
بررسی مسأله نیست انگاری و کارکرد آن در شعر ودیع سعاده بر پایه دیدگاه مایستر اکهارت

الهه ستاری؛ حسین شمس آبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 آذر 1403

https://doi.org/10.30479/lm.2024.20315.3721

چکیده
  مفهوم «نیستی»، «فنا»، «هیچ‌انگاری» از مفاهیم اصیل و بنیادین در عرفان و تصوف از گذشته بوده است و امروزه نیز در قالب مفاهیم و اشکال دیگر بروز یافته است. فنا و نیستی در عرفان عالی‌ترین خصیصه یک انسان است که او را به درجات بزرگ و متعالی می‌رساند. در عرفان و فلسفه جدید این مقوله با وجود گسترش مباحث مادی‌گرایی و اومانیستی، همچنان با قوّت ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
تحلیل جامعه‌شناختی قهرمان پروبلماتیک رمان أرض النفاق اثر یوسف السباعی بر اساس نظریۀ لوسین گلدمن

زینه عرفت پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 آذر 1403

https://doi.org/10.30479/lm.2024.20174.3706

چکیده
  یوسف السباعی (1917-1978) یکی از داستان نویسان معاصر مصری است. او در داستان‌ها و رمان‌های خود، معضلات جامعۀ مصر را ترسیم‌کرده‌است. از آن‌جا که السباعی در رمان أرض النفاق معضلات و مفاسد اخلاقی- اجتماعی جامعۀ خود را در ژانر فانتزی از‌رهگذر یک قهرمان پروبلماتیک به‌خوبی به‌تصویر‌کشیده‌است؛ لذا بر آن شدیم که با روش توصیفی- تحلیلی، این ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
الگوی SPEAKING‌‌‌‌هایمز چارچوبی برای تحلیل توانش ارتباطی متن؛ مطالعه موردی: رمان «سیندرلات مسقط»

زینب قاسمی اصل؛ حسین الیاسی مفرد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 آذر 1403

https://doi.org/10.30479/lm.2024.19815.3674

چکیده
  خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی تحت تاثیر سیستم باورها و ارزش‌های حاکم بر جامعه است. در تعاملات روزمره افراد، علاوه بر دانش زبانی، نحوه نگرش آنها به جهان پیرامون بر کلام آنها تاثیرگذار است؛ به شکلی که زبان را می‌توان آینه فرهنگ و گفتمان گوینده دانست. پژوهش حاضر با هدف ترسیم وضعیت زنان در جامعه عمان به تحلیل مکالمات راوی-قهرمانان ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
نشانه‌شناسی اجتماعی رمان «دفاترالورّاق» اثر جلال برجس بر اساس نظریه پی‌یر گیرو

صدیقه زودرنج؛ آتوسا کرمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 دی 1403

https://doi.org/10.30479/lm.2024.20298.3727

چکیده
  نشانه‌شناسی اجتماعی یکی از زیرشاخه‌های علم نشانه‌شناسی است که هدف آن کشف معانی پنهان در متن است. پی‌یر گیرو از نظریه‌پردازان علم نشانه‌شناسی است که نشانه‌های اجتماعی را به دو گروه نشانه‌های هویت و آداب معاشرت تقسیم کرده‌است. از آن‌جا که رمان‌های اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با جامعه دارند، دربرگیرندۀ نشانه‌های فراوانی هستند. ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
عملکرد سیستم عصبی خواننده در مواجهه با رمان "تغریبة القافر" با تکیه بر رویکرد شناختی- نقد عصب روانکاوانه نورمن هالند

مینا نیک جو؛ پرویز احمدزاده هوچ؛ علی صیادانی؛ غلامرضا چلبیانلو

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 دی 1403

https://doi.org/10.30479/lm.2024.20665.3754

چکیده
  نظریه پردازان ادبی از جمله فردیناند دوسوسور بر این باورند که هر اثر ادبی معنای خاص و معینی دارد و خواننده، متن را همانطور که هست می‌بیند. ولی به باور زبان‌شناس شناختی؛ هالند، خواننده،‌ کلمات را به‌طور خودکار پردازش می‌کند و در ارتباط با متن ادبی غیر فعال نیست ولی نیازمند طی کردن فرایندی برای ارتباط دنیای بیرونی و درونی مغز است. ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
ارزیابی ساختاری مقاله‌های مجله لسان مبین(چکیده‌ها و مقدمه‌ها از سال 1389 تا 1399) .

شهلا جعفری؛ حسین کیانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 دی 1403

https://doi.org/10.30479/lm.2024.20046.3698

چکیده
  ارزیابی کیفیت ساختاری مقاله‌ها سبب افزایش غنای محتوای آن‌ها و نیز یگانگی ساختار پژوهش می‌شود. از آنجا که چکیده و مقدمه به عنوان اساسی‌ترین قسمت هر مقاله است که پیام روشنی از محتوای آن‌ را به خواننده منتقل می‌سازد؛ بدین ترتیب مقاله حاضر بر آن است تا با استفاده از پرسشنامه طراحی‌شده، وضعیت ساختاری این دو مؤلفه مهم را در بین 67 مقاله ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
تحلیل ساختاری داستان اول از رمان «برید اللیل» هدی برکات براساس نظریه رمزگان رولان بارت

افسانه هادیزاده؛ فریبرز حسین جانزاده؛ محمد شایگان مهر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 دی 1403

https://doi.org/10.30479/lm.2024.19901.3685

چکیده
  یکی از شاخه های نقد متون ادبی ، نقد ساختارگرا است که در آن به کشف ساختارها و روابط میان اجزاء و قوانین پرداخته می شود. «رولان بارت» (1915-1980) یکی از پایه گذاران مکتب ساختارگرا است که شیوه ای برای تحلیل متن ارائه داده است به نام «رمزگان پنج گانه» که به کشف لایه های کنشی ، معمایی، ضمنی، فرهنگی و نمادین متن می پردازد. پژوهش حاضر می ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
واکاوی هویت مهاجر در رمان «النبیذة» انعام کجه جی بر اساس دیدگاه هومی بابا و با تأکید بر مفهوم «فضای سوم

معصومه نعمتی قزوینی؛ الهام وطن خواهان اصفهانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اسفند 1403

https://doi.org/10.30479/lm.2025.20829.3771

چکیده
  گسترش مهاجرت و پیدایش استعمار به ظهور حوزه‌های جدیدی در مطالعات ادبی منجر شد که به «ادبیات مهاجرت» و «ادبیات پسااستعماری» معروف است. در این دست مطالعات، معمولاً به بحران‌های هویتی ناشی از این پدیده‌های یادشده و تبعات آن پرداخته می‌شود. هومی بابا، یکی از نظریه‌پردازان برجست در این حوزه است. وی در مطالعات خود از مفاهیمی مانند آمیختگی، ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
نقد فمنیستی رمان «أفراح صغیرة، أفراح أخیرة» بر اساس نظریۀ الین شوالتر

سمانه دهقانی؛ محسن سیفی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.30479/lm.2025.21143.3793

چکیده
  نقد فمینیستی، رویکردی نقدی در تحلیل آثار ادبی است که با برجسته‌سازی نقش زنان در جامعه، به دنبال تحکیم جایگاه آنان و برقراری حقوقی متساوی میان دو جنس است. أفراح صغیرة، أفراح أخیرة از هیفاء بیطار، نویسندۀ سوری، رمانی زنانه است که موانع و مشکلات زنان را به تصویر می‌کشد. پژوهش پیش‌رو در نظر دارد، رمان یادشده را در تطابق با رویکردهای ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
نقد روان‌شناختی شخصیت اصلی رمان « لاترکضی وراءالذئاب یا عزیزتی» اثر «علی بدر» با تکیه بر هرم نیازهای اساسی آبراهام مزلو

عادل آزاددل؛ زینب برزگرماهر؛ جواد گرجامی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.30479/lm.2025.21300.3806

چکیده
  نقد روان‌شناختی متن، رویکردی نوین در نقد ادبی است که با تکیه بر نظریات معتبر روان‌شناسی، ابعاد روانی آثار ادبی را بررسی می‎کند. یکی از نظریات برجسته در این زمینه، نظریۀ هرم نیازهای اساسی آبراهام مزلو، روانشناس انسانگرا است که وجه مشخص آن، تأمین مرحله‌ای ِنیازهای نوع آدمی جهت دستیابی به خودشکوفایی است. علی بدر نویسندۀ عراقی، رمان ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
دگرگونی موتیف به ابررمز در شعر عدنان الصائغ "بررسی موردی دیوان تابط منفی"

سید علی میرحسینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 خرداد 1404

https://doi.org/10.30479/lm.2025.21473.3819

چکیده
  موتیف یا بن‌مایة اندیشة عدنان الصائغ همواره در سیری تحولی با پیش‌سازة فکری او یعنی انسان تعامل می‌کند؛ نتیجه این کنش را در واژگان سهلی می‌ریزد که مخاطب بسته به میزان درک و کاوش خود از ظاهر و باطن آن معنای دیگری استنباط می‌دارد؛ "ایستایی‌گریزی" بارزترین ویژگی موتیف شعر الصائغ است که به واسطة آن همواره رمزبند‌های گوناگونی ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
خوانش فضای زندان در رمان «تلک الرائحة» اثر صنع اللّه ابراهیم براساس نظریۀ هانری لوفور

علی خالقی؛ جمال طالبی قره قشلاقی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 تیر 1404

https://doi.org/10.30479/lm.2025.21766.3839

چکیده
  داستان "تلک الرائحة" اثر صنع الله ابراهیم داستان‌نویس مصری در سال 1986م منتشر شده است. او به دلیل گرایشات مارکسیستی و ملّی‌گرایانه به اتّهام توطئه سیاسی به هفت سال زندان محکوم شد، و این داستان تجربه زیسته او را در زندان‌های مصر به تصویر کشیده و در همان جا نیز به رشته تحریر در آمده است. فضای زندان، فضای غالب بر حوادث این داستان است ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
دراسة تجلیات توظیف آلیات السرد النفسی فی روایة "مقتل بائع الکتب" لروائی سعد محمد رحیم

یسرا شادمان؛ محمدرضا شیرخانی؛ سناء سالم جودة

دوره 16، شماره 60 ، تیر 1404، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.30479/lm.2024.20337.3726

چکیده
  تعدّ الروایة من أکثر الأجناس الأدبیة تجسیداً للواقع، اذ توصف بأنها مرآة عاکسة للواقع، ویتبلور ذلک من منطلق علاقاتها بالمجتمع، لذا نجد فیها حضوراً للبعد الاجتماعی، السیاسی والتاریخى فضلاً عن تجسیدها الأبعاد النفسیة. استخدم الباحث فی بحثه عن السرد النفسی فی الروایة المذکورة المنهج الوصفی‌ - التحلیلی ناتجاً بأنها تتطرَّق إلى الصراع ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
دراسة وظائف الوصف السردیة فی روایة "حکایة بحار" لحنّا مینه

محبوبه رهبر تجارت؛ سیامک اصغرپور

دوره 16، شماره 60 ، تیر 1404، ، صفحه 21-40

https://doi.org/10.30479/lm.2025.21196.3797

چکیده
  للوصف مکانة راقیة فی الدراسات السردانیة، لأنه یعمل علی الوقفة والتوقف للسرد أو إبطاء وتیرته مما یترتب عنه خلل فی الإیقاع الزمنی للسرد أحیانا. اُستخدم هذا العنصر فی روایة "حکایة بحار" للراوی السوری، حنا مینه مع وظائفه العدیدة کالوظیفة الجمالیّة والوظیفة الانفاعلیّة والوظیفة التفسیریّة وإلخ. جاء هذا البحث معتمدا على المنهج الوصفی ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
مفاتیح المعرفة الحسّیة ودورها فی تشحیذ التجربة الشعوریّة عند الأعمی التطیلی

لیلا جمشیدی

دوره 16، شماره 60 ، تیر 1404، ، صفحه 42-65

https://doi.org/10.30479/lm.2025.20841.3773

چکیده
  الحواس باب المعرفة التی تستقی من خارج النفس؛ حیث إنّ مفتاح المعرفة هو الاختبار الحسی، فی تلمسّ الأشیاء وتذوّقها وشمّها، وفی تبصّر الأبعاد والأشکال والألوان وفی سماع الأصوات. فلا تکون معرفة بغیر عقل، ولا عقل بغیر حواس. ومادامت الحواس هی سلاح العقل، فجلیّ أن یتعزّز الاهتمام بشحذ الحواس وتهذیبها وتربیتها، وکلما لجأ الإنسان إلی إرهاف ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
الاستلزام الحواری فی القرآن الکریم على ضوء نظریة غرایس سورة الإنسان أنموذجاً

سعید بهمن آبادی؛ شهریار نیازی؛ امینه سلیمانی

دوره 16، شماره 60 ، تیر 1404، ، صفحه 109-130

https://doi.org/10.30479/lm.2023.17799.3452

چکیده
  گفتمانی گرایس تفسیر صریحی از توانایی گوینده ارائه می دهد مبنی بر اینکه بیشتر از آنچه می گوید، بیان کند؛ در اغلب گفتگوها، معنای تخاطبی، بیشتر از معنای حرفی کلام گوینده را اقتضا می‌کند بدین گونه که گوینده در کلام خود، به مهارت های زبانی در بیان غرض اتکا کرده از طریق شگردهایی که از آنها در کلام خود استفاده می کند. الزام گفتمانی در صدد ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
واکاوی هوش عاطفی در قصیده "بلقیس" نزار قبانی بر اساس مدل دانیل گلمن

مریم بخشی؛ قادر احمدی

دوره 16، شماره 59 ، فروردین 1404، ، صفحه 28-51

https://doi.org/10.30479/lm.2024.19898.3683

چکیده
  هوش عاطفی و پرداختن به آن، یکی از محوری‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین روش رسیدن به عمق معانی در نوشتار ادبی است. گلمن روان‌شناس معاصر آمریکایی، از جمله صاحب نظرانی است که دیدگاهی دقیق وجامع نسبت به هوش عاطفی دارد؛ با رویکرد وی می‌توان به شناخت کاملی از خلق یک نوشتار ادبی از جهت روان‌شناسانه دست یافت به طوری که منجر به درک صحیح معنای ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
تحلیل کهن‌الگوی‌ «سایه» در دیوان ملامح من الوجه الامبیذوقلیسیّ محمد عفیفی مطر

حمیدرضا مشایخی؛ آنه محمد سقلی؛ مهدی شاهرخ

دوره 16، شماره 59 ، فروردین 1404، ، صفحه 52-75

https://doi.org/10.30479/lm.2024.19090.3575

چکیده
  اصطلاح کهن‌الگو نزد یونگ به تمایلات ساختاری نهفته‌ای اطلاق می‌شود و گویای محتویات ناخودآگاه جمعی است که در طول سالیان متمادی از طریق تراکم تجربیات روانی در ضمیر ناخودآگاه بشر تکوین یافته‌ است و برای روان شخصیتی هر انسان، کهن‌الگوهای بسیاری از جمله: نقاب، سایه، آنیما، آنیموس و خود تعریف نموده است که از میان آنها سایه به عنوان ریشه‌دارترین ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
واکاوی تنهایی‌های سه‌گانه و تکنیک‌های درمان آن در رمان «زهر اللّیمون وقصص أخری» علاء الدیب در پرتو نظریۀ اروین یالوم

مسعود سلمانی حقیقی؛ عباس گنجعلی؛ سید مهدی نوری کیذقانی

دوره 16، شماره 59 ، فروردین 1404، ، صفحه 136-148

https://doi.org/10.30479/lm.2024.19748.3664

چکیده
  نقد روانکاوی یکی از رویکردهای نقد ادبی است. در این نوع نقد، شرایط و اوضاع و احوال فرد از جمله اضطرابات و آشفتگی‌های درونی و ذهنی او مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از اضطرابات وجودی انسان، تنهایی است. متون ادبی به خصوص رمان دارای شخصیت‌هایی است که می‌توان نمود اضطراب تنهایی را در آنها مورد واکاوی قرار داد. نظریات گوناگونی پیرامون نقد ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
دراسة السرد العجائبی فی روایة «دفاتر الوراق» لجلال برجس بناء علی نظریة تودوروف

طاهره حیدری

دوره 16، شماره 58 ، دی 1403، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.30479/lm.2024.19575.3645

چکیده
  الملخصإنّ الروایة العربیة الجدیدة لایمکن أن تصل الی ذروتها الإبداعیة ولایمکن ان تحافظ علی استمراریتها الا باختراع آلیات جدیدة تحمل فی طیاتها دلالات وخطابات بلاغیة بکل أبعادها. فالعجائبیة من الظواهر التجریبیة والادبیة البارزة التی شغلت فکر النقاد والدارسین. ففی هذا النوع ثمة اختراق وکسر لکل ما هو واقعی ومألوف وخلق عالم آخر یبعث ...  بیشتر