واکاوی هویت مکان سوم در رمان «خان‌الخلیلی» اثر نجیب محفوظ بر اساس نظریه «ری اولدنبرگ»

نسرین کاظم زاده؛ فرامرز میرزائی

دوره 12، شماره 43 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 62-43

https://doi.org/10.30479/lm.2020.12366.2950

چکیده
  اصطلاح «مکان سوم» توسط ری اولدنبرگ، جامعه‌شناس شهری نزدیک سالهای 1990 ابداع شد تا مکان‌هائی را تشریح کند که مردم را بدون برنامه‌ریزی، ناگهانی و به طور خلاقانه در جهت ساخت اجتماع دور هم جمع می‌کند. مکان سوم، مکانی عمومی می‌باشد که نه خانه، به عنوان «مکان اول» و نه محل کار، به عنوان «مکان دوم»است.از این رو باغ‌ها، پارک‌ها، ...  بیشتر

خوانش روایت شناسانه جان پک از رمان (بررسی موردی رمان «اللص و الکلاب» نجیب محفوظ)

صلاح الدین عبدی؛ اکرم ذوالفقاری

دوره 10، شماره 36 ، تیر 1398، ، صفحه 83-63

https://doi.org/10.30479/lm.2019.10986.2817

چکیده
  تحلیل رمان یکی از روش‌هایی است که خواننده را قادر می‌سازد به درکی همه‌جانبه از محتوای یک داستان برسد. به‌طور کلی در هرشیوۀ تحلیل، اصول و چارچوبی ارائه می‌شود که با ذهن و حس مخاطب همراه است. شیوۀ تحلیل رمان از نظر جان‌پک روشی متفاوت را در اختیار مخاطب قرار می-دهد تا با بکارگیری آن‌ برداشتی ساده و روان از داستان داشته و به یک نتیجۀ ...  بیشتر

المرأة والعدالة فی ظل النقد الاجتماعی لروایتین نجیب محفوظ (ملحمة الحرافیش، وأولاد حارتنا)

پرویز احمدزاده هوج؛ محمد پاشایی مهترلو؛ محمد رضا اسلامی

دوره 10، شماره 35 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 20-1

https://doi.org/10.30479/lm.2019.1776

چکیده
  إنّ الخطاب عن العدل والحریة إحدى القضایا التی طرحتها روایات محفوظ، وعلى هذا أساس استطاعت روایاته أن تنفذ إلى أعماق المجتمع من حوله فتعکس أبرز همومه وآماله وانکساراته الداخلیة والخارجیة، فصورت الروایتان قضایا کالحریات الاجتماعیة وصراع المرأة من أجل الحریّة والمساواة، فأظهرت المرأة إمّا مهزومة أمام الوسائل المستخدمة لاستعبادها ...  بیشتر

بررسی تقابل سنّت و مدرنیته در رمان "قَلبُ اللّیل" نجیب‌محفوظ

عبدالاحد غیبی؛ پروین خلیلی؛ مسعود باوان پوری

دوره 10، شماره 33 ، آبان 1397، ، صفحه 89-108

https://doi.org/10.30479/lm.2018.1544

چکیده
  رمان های اجتماعی بیش از هر اثر دیگر می توانند بستری مناسب برای بازتاب حوادث و واقعیتهای جامعه باشند. رمان "قلبُ اللیل" از برجسته ترین آثار نجیب محفوظ است که به خوبی توانسته برخی حوادث و رویدادهای اجتماعی معاصر را در مصر بازتاب دهد. از جمله ی این حوادث مهم، تقابل میان سنّت و مدرنیته است که با هنرمندی و ظرافت خاصی در این رمان به تصویر کشیده ...  بیشتر

رئالیسم جادویی در برخی از داستان‌های کوتاه نجیب محفوظ

روح اله نصیری؛ سید محمد جلیل مصطفوی روضاتی

دوره 8، شماره 26 ، اسفند 1395، ، صفحه 171-147

چکیده
  رئالیسم جادویی از شیوه­ها یا سبک­های  خاص در داستان­نویسی معاصر است که نویسنده با باورپذیر کردن وقایع شگفت، خیالی و عناصر جادویی، خواننده را در فضایی رازگونه و باورپذیر، به سیر وامی­دارد. بهره‌گیری از سبک رئالیسم جادویی بویژه در سرزمین­های در حال توسعه به سبب موقعیت‌های ویژه سیاسی، تاریخی و اجتماعیِ آن­ها در دهه­های ...  بیشتر

بررسی رمان «یوم قتل زعیم» نجیب محفوظ بر اساس نظریة ریخت‌شناسی پراپ

حمیدرضا مشایخی؛ سیدهانیه میرسیدی

دوره 8، شماره 25 ، آبان 1395، ، صفحه 137-159

چکیده
  تحلیل و بازخوانی داستان­ها و روایت­ها با هر عنوانی از زمان ارسطو آغاز شد و در ابتدای قرن بیستم با ظهور فرمالیست­ها شدت یافت. در همین زمان، ولادیمیر پراپ، با الگو گرفتن از همین روایت­شناسان، روشی برای بررسی داستان­ها طرح کرد. پراپ دریافت قصه­های پریان، به رغم تکثر و تنوع ظاهری، از نظر قهرمانان و عملکردهای آن­ها، دارای نوعی ...  بیشتر

 شخصیت‌پردازی در رمان «الشحاذ» نجیب محفوظ

علی خضری؛ رسول بلاوی؛ زهره بهروزی

دوره 7، شماره 22 ، بهمن 1394، ، صفحه 43-23

چکیده
  بن مایة آثار نجیب محفوظ، رمان نویس معروف مصری، طرح مسائل اجتماعی ‌از جمله، مسائل مربوط به زندانیان سیاسی است؛ آثاری که دیدگاه انتقادی او را به نظام سیاسی و حکومت مصر نشان می دهد. رمان کوتاه «الشحاذ» (گدا) نمونه‌ای از رمان‌های نمادین ‌وی دربارة روشنفکران جهان سوم است که در جوانی از انقلابیون تندرو و ‌آرمان خواه بوده‌اند؛ اما ...  بیشتر

جریان سیال ذهن در رمان الشحاذ اثر نجیب محفوظ

حسن گودرزی لمراسکی؛ معصومه زندنا

دوره 4، شماره 11 ، خرداد 1392، ، صفحه 179-161

چکیده
  جریان سیال ذهن، سبکی نو در داستان‌نویسی است که در آن نقش نویسنده به حداقل ممکن می‌رسد؛ چرا که اندیشه‌ها و احساسات شخصیتها همانگونه بیان می‌شود که در ذهن آنان جریان دارد. در این شیوه، ترتیب زمانی، مکانی و نظم منطقی رویدادها به هم می‌ریزد. روشهای روایی تک‌گویی درونی و حدیث نفس شخصیتها را می‌توان در تقویت این شیوة روایی موثر دانست. ...  بیشتر

تحلیلی بر درونمایه¬های مجموعه داستان «حکایات حارتنا»

جواد اصغری

دوره 3، شماره 7 ، خرداد 1391، ، صفحه 1-23

چکیده
  این مقاله به تبیین درونمایه­های روان­شناختی، دینی، سیاسی، اجتماعی و فلسفی مجموعه داستان «حکایات حارتنا» نوشته­ی نجیب محفوظ می­پردازد. در این مقاله به مبانی اندیشه­های روانشناختی نجیب محفوظ که ریشه در مباحث فکری زیگموند فروید و کارل گوستاو یونگ دارد و مبانی اندیشه­های دینی وی که نظرات و تجربیات شخصی وی است و اصول ...  بیشتر

جدلیة البحث عن الله فی روایة الطریق لنجیب محفوظ (عربی)

خلیل پروینی؛ کبری روشنفکر؛ علی گنجیان خناری؛ نعیم عموری

دوره 3، شماره 5 ، آذر 1390، ، صفحه 106-120

چکیده
  بَحَثَ الإنسانُ من قدیم أیّامه و سالف دهره عن خالقه و مُوجده فی الوجود، و تساءل تساؤلات عدّة عن سبب وجوده فی هذه الدنیا و إلی أین یصیر به الأمر، تطرّق نجیب محفوظ فی روایة «الطریق» إلی البحث عن الله و التساؤلات العدیدة حول مصیر الإنسان الضعیف البائس فی هذا الوجود، واتخذ إسم «صابر» لبطل الروایة و الذی یرمز إلی الصبر و الاستقامة و رَمَزَ ...  بیشتر