نقدزیست محیطی دیوان شعری "من أخذ النظرة التی ترکتها أمام الباب" از ودیع سعاده

حسین شمس آبادی؛ الهه ستّاری

دوره 11، شماره 39 ، فروردین 1399، ، صفحه 21-39

https://doi.org/10.30479/lm.2020.12771.2982

چکیده
  مسأله محیط زیست، علاوه بر آنکه یکی از مهم‌ترین مسائل و قضایای محافل اجتماعی و سیاسی جهان امروز تبدیل شده، به یکی از اصلی‌ترین مسائل در محافل ادبی نیز راه پیدا کرد. شاعران و ادیبان در دوره معاصر بی‌توجّه به این مقوله نبوده و هر کدام از زاویه و نگاه خاص خود بدان نگریسته و دیدگاه و دغدغه‌های خود را در ارتباط با محیط زیست بیان کرده‌اند. ...  بیشتر

التکرار الهندسی فی شعر عبد الرحیم محمود

سیدحیدر فرع شیرازی؛ فاطمه محمدی

دوره 8، شماره 27 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 135-117

چکیده
  تکرار یکی از شاهکار‌های سبک شناسی در متن ادبی است که پژوهشگران به طور ویژه به نقد و بررسی آن در شعر پرداخته‌، و از نتایج و تأثیرات آن سخن گفته‌اند، و دلالت‌های معنایی و ساختاریی آن را بیان نموده‌اند. یکی از شاعران که در شعر خود از تکرار بهره جسته -تا مصیبت‌های مردم کشورش را بازگو کند- عبد الرحیم محمود است. او شاعری انقلابی و مبارز ...  بیشتر

بررسی پدیدة نوستالژی در اشعار ابوفراس حمدانی

محمود آبدانان مهدی زاده؛ معصومه تنگستانی

دوره 6، شماره 20 ، مرداد 1394، ، صفحه 1-24

چکیده
  نوستالژی به عنوان یک رفتار روانی و ناخودآگاه از روانشناسی وارد ادبیات شده و تبدیل به یک مضمون شعری گشته است. ابوفراس از جمله شاعرانی است که این مضمون در شعرش برجسته به نظر می­رسد. پژوهش حاضر بر آن است با روش توصیفی– تحلیلی نمودهای نوستالژی(جمعی و فردی) را در دیوان ابوفراس بررسی نماید. نوستالژی فردی خود دربردارندة مؤلفه­هایی همچون ...  بیشتر

تأثیر موسیقایی فواصل قرآن بر ساختار قوافی اشعار جواهری

علی اکبر مرادیان؛ سید محمود میرزایی الحسینی؛ جنت نصری

دوره 3، شماره 7 ، خرداد 1391، ، صفحه 267-299

چکیده
  شاعر معاصر عراق محمد مهدی جواهری بزرگترین شاعر کلاسیک عرب، در نجف در خانواده ای مذهبی و متدین متولد شد و رشد یافت و از همان ایام کودکی در جلسات قرائت و حفظ و تفسیر آیات قرآن حضور داشت که این امر در شکل­گیری شخصیت ادبی وی تأثیر بسزایی داشته است، تا آنجا که خودش قرآن را نخستین منشأ پیشرفت و شکل­گیری شخصیت ادبی خویش معرفی می­کند و ...  بیشتر

نگاهی تحلیلی بر حماسه های صفی الدین حلِّی

محمد حسن فوادیان؛ علی صیادانی

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1390، ، صفحه 147-166

چکیده
  عبدالعزیز بن سرایا الحلّی ملقب به صفی الدین از شاعران بزرگ شیعی قرن هفتم است که در انواع قالب های شعری طبع آزمایی کرده است. از ویژگی های شعری او، روانی لفظ و زیبایی سبک است. او بعد از بوصیری، اولین کسی است که در بدیع شعر سروده وآن را در قالب یک فن در آورده است. حماسه های او شهرت بسیار دارد. علت کثرت اشعار حماسی در دیوان شاعر و شهرت آن، روحیه­ی ...  بیشتر

بررسی پویایی و حیات صور خیال در شعر متنبی (با تکیه بر تصاویر شنیداری)

سیدمهدی مسبوق؛ مرتضی قائمی

دوره 2، شماره 4 ، شهریور 1390، ، صفحه 219-232

چکیده
  دیوان متنبی به عنوان یک اثر ادبی برجسته، سرشار از انواع تصویر پردازی هاست؛ تصویرهایی که از صور شنیداری، دیداری، بویایی، بساوایی و چشایی نشأت می گیرد. در این میان، تصاویر شنیداری در بیشتر موضوعات شعری او دیده می شود و کاربرد آن نشان از ذهنیت و حالت درونی شاعر دارد. گویی او از نقش و جایگاه تصاویر شنیداری در ایجاد حیات و پویایی تصاویر ...  بیشتر