صادق فتحی دهکردی؛ عبیر جادری
دوره 7، شماره 23 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 91-73
چکیده
بدون شک جبران یکى ازپیشتازان مکتب نمادپردازی در ادبیات عربی به شمار می رود هرچند آثار وى ویژگیهاى مکتب رمانتیسم را داراست. شب درقاموس جبران،تقدس وجایگاه ویژه ای دارد شب از دیدگاه جبران افق های زمان ومکان را درنوردیده،گذشته وتاریخ وآینده را به هم پیوند می دهد. این نماد با توجه به فلسفه جهان شمولی وى وجاودانگی روح واعتقاد به تناسخ ...
بیشتر
بدون شک جبران یکى ازپیشتازان مکتب نمادپردازی در ادبیات عربی به شمار می رود هرچند آثار وى ویژگیهاى مکتب رمانتیسم را داراست. شب درقاموس جبران،تقدس وجایگاه ویژه ای دارد شب از دیدگاه جبران افق های زمان ومکان را درنوردیده،گذشته وتاریخ وآینده را به هم پیوند می دهد. این نماد با توجه به فلسفه جهان شمولی وى وجاودانگی روح واعتقاد به تناسخ ارواح وگرایش ژرف صوفیانه از زیباترین نمادهاى جبران است. در این مقاله سعى بر آن شده است که این نماد با دلالتهای متعدد در آثار ادبی وى خواه آمیخته با عشق جهان شمول مقدس وخواه در آمیخته با أساطیر وخدایان ( عشتروت ) و( ابو الهول ) وخواه در آمیخته با گرایشات فلسفی وصوفیانه بویزه أقانیم سه گانه وجود( آزادى،عشق،تمرد) مورد بررسی وواکاوى قرار گیرد وبا درنوردیدن زمان ومکان به بیان جاودانگی وابدیت نفس بپردازد.روش این پژوهش روشی تحلیلی ـ توصیفى است.
سردار اصلانی؛ نصرالله شاملی؛ عسکر علی کرمی
دوره 4، شماره 10 ، دی 1391، ، صفحه 38-55
چکیده
لاشکّ أن لجبران أسلوبه الفرید الذی یقع بین لغة النثر ولغة الشعر، ویتنافس الشعرَ من حیث الصورةُ والقدرةُ البیانیة. إن جبران حتی فی غلواءه الرومانسیة، قد تخلّی عن ضبابیة الرومانسیین وعزلتهم، وعن إطار الحدود البیانیة، واختطّ لنفسه أسلوباً یستمدّ قدرته من صوره الموحیة، ومن رموز تسهم فی نقل معاناة الإنسان، مشوبة بالإبهام والتعقید الفنی ...
بیشتر
لاشکّ أن لجبران أسلوبه الفرید الذی یقع بین لغة النثر ولغة الشعر، ویتنافس الشعرَ من حیث الصورةُ والقدرةُ البیانیة. إن جبران حتی فی غلواءه الرومانسیة، قد تخلّی عن ضبابیة الرومانسیین وعزلتهم، وعن إطار الحدود البیانیة، واختطّ لنفسه أسلوباً یستمدّ قدرته من صوره الموحیة، ومن رموز تسهم فی نقل معاناة الإنسان، مشوبة بالإبهام والتعقید الفنی اللذین یصلان عالم الذات بالواقع، مبتعدۀً عن غموض الرمزیة الغربیة. إن رمزیة جبران تترواح بین الرمزیة الغربیة والعربیة، مع غلبة الرمزیة العربیة التقلیدیة موضوعاً، وغلبة الغربیة أسلوبا، وقد یتمّ استمداد الرموز الصوفیة منها خاصة، لخلق النماذج الثوریة المتخطّیة للمألوف، والتی تنشد الخلاص الإنسانی، فتعبیر جبران بالرمز لیس مجرد حلیة فنیة وبلاغیة، إنما هو نوع من استشراف للمستقبل وثورة علی الحاضر وتجسید لألم الإنسان من خلال الصورة الرمزیة الملیئة بالدلالات والکاشفة عن معاناة الإنسان. رموز جبران ملتزمة بقضایا الإنسان المعاصر فی تعامله مع الوجود ومع الهموم المصیریة، وتکمن مهمة أسلوبه فی الربط بین الأدب وبین الهمّ المیتافیزیقی والموضوعی. ورمزیته تمثّل قراءة جدیدة فی علاقة الإنسان بالوجود، مع سریان النَفَس الصوفیّ والنزعة الثوریة الروحیة الملتزمة فی جمیع دلالاتها.