نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
ترکیب بندی های چندوجهی در بازنمود نشانه‌های معنایی ساختارهای گفتمان مدار رمان حُجرة اثر أمل ناصر الفاران بر اساس نظریه نشانه شناختی اجتماعی گونترکرس

علی صیادانی؛ یزدان حیدرپور مرند

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 فروردین 1403

https://doi.org/10.30479/lm.2023.18595.3523

چکیده
  ساختارهای گفتمان مدار با یک تعبیر کلی متشکل از عناصر و نشانه‌های معنایی است. این نشانه‌های معنایی با مجموعۀ تلفیقی از کنش‌های رفتاری و وجوه تعاملی مفهوم خود را بازمی‌یابند. چنین بستری مفهوم ترکیب‌بندی چندوجهی را در جریان‌های گفتمانی نشان می‌دهد که به‌صورت ابتکاری توسط گونترکرس مطرح گردید. کرس واکاوی دقیق جریان‌های گفتمانی ...  بیشتر

نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
عملکرد سیستم عصبی خواننده در مواجهه با رمان "تغریبة القافر" با تکیه بر رویکرد شناختی- نقد عصب روانکاوانه نورمن هالند

مینا نیک جو؛ پرویز احمدزاده هوچ؛ علی صیادانی؛ غلامرضا چلبیانلو

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 دی 1403

https://doi.org/10.30479/lm.2024.20665.3754

چکیده
  نظریه پردازان ادبی از جمله فردیناند دوسوسور بر این باورند که هر اثر ادبی معنای خاص و معینی دارد و خواننده، متن را همانطور که هست می‌بیند. ولی به باور زبان‌شناس شناختی؛ هالند، خواننده،‌ کلمات را به‌طور خودکار پردازش می‌کند و در ارتباط با متن ادبی غیر فعال نیست ولی نیازمند طی کردن فرایندی برای ارتباط دنیای بیرونی و درونی مغز است. ...  بیشتر

کاربست الگوی نشانه شناسی کارکردی، دلالتی و منطقی پییرگیرو در تحلیل شعر بشری البستانی؛ مطالعه‌ی موردی قصیده‌ی«قصیدةالعراق»

علی صیادانی؛ پرویز احمدزاده هوج؛ عاطفه رحمانی

دوره 13، شماره 48 ، تیر 1401، ، صفحه 65-83

https://doi.org/10.30479/lm.2022.16438.3321

چکیده
  گفتمانها از مجموعه دال‌ها و نشانههایی تشکیل شده است که در فرآیند ارتباطی دارای انسجام خاص بوده و از پیوند عمیق بین دالها برخوردار است که باعث وحدت بخشی بین عناصر گفتمان میشوند. نشانه شناسی به بررسی چگونگی تشکیل نشانهها و حرکت دایره وار و روند حضور آنها در گفتمان با تکیه بر اصول و سازه و کارهای مختلف می‌پردازد و به دنبال رسیدن به فهمی ...  بیشتر

تحلیل عنصر عاطفه در رمان «علی خطی مجهول» اثر الخنساء عباس الشهاب بر اساس نظریه بافت درون زبانی فرث

علی صیادانی؛ عبدالاحد غیبی؛ یزدان حیدرپور مرند

دوره 12، شماره 41 ، مهر 1399، ، صفحه 25-44

https://doi.org/10.30479/lm.2020.12351.3052

چکیده
  یکی از مهم ترین مسائلی که در واکاوی آثار ادبی به چشم می خورد، بررسی جنبه هایی از زبان با چشم اندازهای اجتماعی و نشانه شناختی آن است. توجه به این مسأله حقیقت و معنای واقعی متن ادبی را آشکار می نماید. برای دریافت حقیقت و معنای متن باید لایه های ژرف تر را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از اصلی ترین جنبه های بررسی لایه های مزبور، آگاهی از بافت موقعیت ...  بیشتر

تحلیل و بررسی مصداقهای واژه¬ی فتوت

محمد دزفولی؛ علی صیادانی

دوره 3، شماره 7 ، خرداد 1391، ، صفحه 164-185

چکیده
  بدون­شک معنای هر واژه­ای در بستر واقعیت و فرهنگ زمان خود مشخص می­شود و پویایی آن با گذر زمان پیش می­رود. این قاعده ی سیر و تحول در واژه­­ی فتوت نیز صدق می­کند؛ در واقع، فتوت و جوانمردی نمودی از خصوصیات اخلاقی است که محیط سوزان و خشک عرب در وجود بادیه نشینان نهادینه کرده است. نمود اولیه­ی این واژه در شجاعت جلوه­گر می­شود ...  بیشتر

نگاهی تحلیلی بر حماسه های صفی الدین حلِّی

محمد حسن فوادیان؛ علی صیادانی

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1390، ، صفحه 147-166

چکیده
  عبدالعزیز بن سرایا الحلّی ملقب به صفی الدین از شاعران بزرگ شیعی قرن هفتم است که در انواع قالب های شعری طبع آزمایی کرده است. از ویژگی های شعری او، روانی لفظ و زیبایی سبک است. او بعد از بوصیری، اولین کسی است که در بدیع شعر سروده وآن را در قالب یک فن در آورده است. حماسه های او شهرت بسیار دارد. علت کثرت اشعار حماسی در دیوان شاعر و شهرت آن، روحیه­ی ...  بیشتر