نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
عیسی دمنی؛ محمد رحیمی خویگانی؛ روح اله نصیری
چکیده
کانونی سازی یکی از ویژگیهای زاویه دید در روایت است که بر اساس گفتار، واکنش عاطفی و کنش شخصیتها تعریف میشود. ژرار ژنت نظریهپرداز و منتقد ساختارگرای فرانسوی توانست تقسیمبندی جدیدی را در این زمینه ارائه نماید. وی زاویه دید و زمان را بهعنوان دو مقوله مهم در روایت مطرح میکند تا این مقوله را اثبات کند که چه کسی روایت میکند؟ و ...
بیشتر
کانونی سازی یکی از ویژگیهای زاویه دید در روایت است که بر اساس گفتار، واکنش عاطفی و کنش شخصیتها تعریف میشود. ژرار ژنت نظریهپرداز و منتقد ساختارگرای فرانسوی توانست تقسیمبندی جدیدی را در این زمینه ارائه نماید. وی زاویه دید و زمان را بهعنوان دو مقوله مهم در روایت مطرح میکند تا این مقوله را اثبات کند که چه کسی روایت میکند؟ و داستان از زاویه دید چه کسی بیان میشود؟ و البته گسستگی زمان حاکم بر این طیف روایتی موجب شده است که روایت داستان در مواضع مختلف توسط راویان متعدد و از زاویههای گوناگون روایت شود و لذا فرم و شکل غالب زاویه دید در آن برخلاف داستانهای کلاسیک، پیوسته در نوسان و تغییر است. این پژوهش بر اساس روش تحلیلی_ توصیفی سعی دارد شیوههای کانونی سازی در رمان دفاتر الوراق اثر جلال برجس را بررسی نماید. بر اساس نتایج این پژوهش، انتقال انواع کانونی سازی میان شخصیتهای اصلی رمان، در راستای ایجاد انگیزه، پرسش و ابهام در ذهن مخاطب و افزایش معلومات وی از جهان درونی راویان مشاهده میشود.