نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی
سعید بهمن آبادی؛ شهریار نیازی؛ امینه سلیمانی
چکیده
گفتمانی گرایس تفسیر صریحی از توانایی گوینده ارائه می دهد مبنی بر اینکه بیشتر از آنچه می گوید، بیان کند؛ در اغلب گفتگوها، معنای تخاطبی، بیشتر از معنای حرفی کلام گوینده را اقتضا میکند بدین گونه که گوینده در کلام خود، به مهارت های زبانی در بیان غرض اتکا کرده از طریق شگردهایی که از آنها در کلام خود استفاده می کند. الزام گفتمانی در صدد ...
بیشتر
گفتمانی گرایس تفسیر صریحی از توانایی گوینده ارائه می دهد مبنی بر اینکه بیشتر از آنچه می گوید، بیان کند؛ در اغلب گفتگوها، معنای تخاطبی، بیشتر از معنای حرفی کلام گوینده را اقتضا میکند بدین گونه که گوینده در کلام خود، به مهارت های زبانی در بیان غرض اتکا کرده از طریق شگردهایی که از آنها در کلام خود استفاده می کند. الزام گفتمانی در صدد این است که رمز زبانی و ماورای کلام را کشف کند تا به غرض گوینده از کلام دست یابد. بر روش توصیفی- تحلیلی اتکا کرده ایم که برای این پژوهش علمی مناسب است و به ما این امکان را می دهد که حقایق را آشکار و توصیف و تحلیل و تفسیر کنیم. لذا در همین راستا، در بخش نظری، به مفهوم الزام گفتمانی و اصل همکاری و شروط آن پرداخته ایم و در بخش تطبیقی این نظریه بر روی آیاتی از سوره مبارکه انسان پیاده سازی کردیم. نتایجی که این پژوهش بدان دست یافت، این است که طی تحلیل آیات سوره مبارکه انسان مشخص گردید که این آیات معنای حرفی دارند که در امر، نهی، وابلاغ خبر بارز است و معنای گفتمانی نیز دارند که در نصیحت کردن، وعده و هشدار دادن، توبیخ و تشویق کردن و چالش کشیدن مخاطب نمایان است.
طاهره حیدری؛ امینه سلیمانی
چکیده
الملخص: إنَّ التشاکل إجراء سیمیائی أدخله غریماس إلی الحقل اللسانی الجدید وهو عند غریماس التماثل الدلالی بین الألفاظ أو بین مجموعة من الصور وله خاصیِّة التخصیب الدلالی. جاء هذا البحث فی تمعّن نقدی لمقاربة التشاکل الدلالی فی شعر علی جعفر العلاق للکشف عن الدور الجمالی والتعبیری للتشاکل فی هذا الخطاب الشعری وتبنی البحث للقبض علی أهدافه ...
بیشتر
الملخص: إنَّ التشاکل إجراء سیمیائی أدخله غریماس إلی الحقل اللسانی الجدید وهو عند غریماس التماثل الدلالی بین الألفاظ أو بین مجموعة من الصور وله خاصیِّة التخصیب الدلالی. جاء هذا البحث فی تمعّن نقدی لمقاربة التشاکل الدلالی فی شعر علی جعفر العلاق للکشف عن الدور الجمالی والتعبیری للتشاکل فی هذا الخطاب الشعری وتبنی البحث للقبض علی أهدافه المتوخاة، منهج غریماس ومن خلال المنهج الوصفی – التحلیلی وتشیر النتائج إلی أنَّ التشاکل خاصیِّة شعریِّة لایستهان بها فی شعریِّة علی جعفر العلاق وکثیراً ما یتعکّز علیه الشاعر فی بناء الصور الشعریِّة أو فی شحن العنوان بالطاقات الدلالیِّة التی تشیع فی النص الشعری لتکثیف دلالات النص الشعری وإثراء المشهد الشعری دلالیِّاً وإیحائیِّاً وأکثر الشاعر من التشاکل الدلالی بین الإقتتاحیِّة والخواتم فی المقاطع وفی القصیدة کلّها لخلق الوعی بالمعانی والدلالات عند المتلقی وومما یجلب الانتباه فی دراسة التشاکل الدلالی فی المشروع الشعری عند العلاق هو المزج بین الرافد التاریخی والدینی والأسطوری لخلق التشاکل الدلالی الذی من شأنه تکثیف دلالات النص الشعری وإضفاء قدرات النص الدلالیِّة