آشورقلیچ پاسه؛ زهرا صمدی؛ پروین خلیلی؛ مسعود باوان پوری
چکیده
نظریۀ سرمایۀ جنسی نوعی سرمایۀ اجتماعی و یکی از نظریات جدید در حوزة جامعهشناسی معاصر و مطالعات اجتماعی است. این نظریه توسط کاترین حکیم در سال 2011 م مطرح شد. او سرمایۀ جنسی را دارای نقشی مهم در مناسبات قدرت در سطوح مختلف جامعه میداند. این نوع سرمایه از نظر وی دارای شش مؤلفه است که در فرهنگها و محیطهای متفاوت، دارای کارکرد و مفاهیم ...
بیشتر
نظریۀ سرمایۀ جنسی نوعی سرمایۀ اجتماعی و یکی از نظریات جدید در حوزة جامعهشناسی معاصر و مطالعات اجتماعی است. این نظریه توسط کاترین حکیم در سال 2011 م مطرح شد. او سرمایۀ جنسی را دارای نقشی مهم در مناسبات قدرت در سطوح مختلف جامعه میداند. این نوع سرمایه از نظر وی دارای شش مؤلفه است که در فرهنگها و محیطهای متفاوت، دارای کارکرد و مفاهیم متعددی است؛ از طرفی ادبیات از جمله داستان و رمان نیز نقش عمدهای در بازتاب دادن فرهنگ جامعه، نقشها، ارزشها، اندیشهها و باورها ایفا میکنند که ادبیات داستانی و رمان در ادبیات عرب، از این امر مستثنی نیست. براین اساس در این پژوهش سعی شده تا استفاده از روش توصسفی- تحلیلی و با تکیه بر نظریۀ حکیم به بررسی مؤلفههای سرمایۀ جنسی در رمان الطلیانی شکری المبخوت، نویسنده مشهور تونسی، پرداخته شود. نتایج پژوهش نشان داده که براساس مؤلفههای سرمایۀ جنسی کاترین، مقولههای زیبایی (چون سلیقة فرهنگی، شخصیت فردی، انرژی اجتماعی)، سرزندگی و جذابیت جنسی در بین زنان و نیز مقولههای جذابیت جنسی و مؤلفههای اجتماعی در بین مردان از بسامد بالایی برخودار بوده و حائز اهمیت است و نویسنده همچنین روابط جنسی و مؤلفههای آن در بین هر دو شخصیت زن و مرد در رمان را به صورتی برجسته مطرح کرده است.
مسعود باوان پوری؛ عبدالاحد غیبی؛ مهین حاجی زاده؛ خلیل پروینی
چکیده
نشانهشناسی یکی از پژوهش های میانرشتهای است که به تحلیل نشانهها و درک معانی نهفته در آنها میپردازد. ارتباط غیرکلامی نیز یکی از شاخههای نشانهشناسی است که انواع رفتارهای حرکتی افراد از جمله حالات چهره، حرکتهای بدن، ژستها و حرکتهای تنظیم مکالمه و ... را در بر میگیرد. همچنین طرز قرار گرفتن، ایستادن، طرز لباس پوشیدن، ...
بیشتر
نشانهشناسی یکی از پژوهش های میانرشتهای است که به تحلیل نشانهها و درک معانی نهفته در آنها میپردازد. ارتباط غیرکلامی نیز یکی از شاخههای نشانهشناسی است که انواع رفتارهای حرکتی افراد از جمله حالات چهره، حرکتهای بدن، ژستها و حرکتهای تنظیم مکالمه و ... را در بر میگیرد. همچنین طرز قرار گرفتن، ایستادن، طرز لباس پوشیدن، ارتباطات چهرهای، اشارات اندامی، پیرازبان، و ... نشانههای ارتباط غیرکلامی هستند که میتوانند به صورت مستقل پیامی را منتقل نمایند و یا کمک کنند تا پیامهای کلامی تأثیرگذارتر شوند. این نوع ارتباطات دارای شش کارکرد تکمیل کردن، تکذیب کردن، تکرار کردن، کنترل کردن، جانشینی و تأکیدی میباشد. در این راستا پژوهش حاضر درصدد است رمان الطلیانی اثر شکری المبخوت، نویسندۀ معاصر تونسی، را از منظر نشانههای ارتباط غیرکلامی از جمله حالات چهره، حالات چشم، چشایی و ... مورد بررسی قرار دهد. این خوانشِ تازه از متن سبب میشود تا خواننده، پیامهایی که نویسنده از طریق عناصر غیرکلامی به وی منتقل نموده را رمزگشایی نماید. اهمیت رمان الطلیانی به انتخاب آن به عنوان جایزۀ پوکر در سال 2015م برمیگردد و بررسی آن از منظر نشانهشناسی ضرورت اصلی پژوهش حاضر است. نتایج پژوهش نشانگر آن است که المبخوت از حالتهای مختلف چهره و کارکردهای مربوط به آن، بیشترین بهره را برده است. وی از این حالتها برای بیان مواردی مانند ترس از وقوع امری عجیب، رضایت، تمسخر و .... استفاده کرده است. در کنار این موارد حالتها و اندامهای دیگری نیز در رساندن پیامهای نویسنده دخیل هستند و بیشترین کارکردهای این پیامها، کارکرد جانشینی است.
عبدالاحد غیبی؛ پروین خلیلی؛ مسعود باوان پوری
چکیده
رمان های اجتماعی بیش از هر اثر دیگر می توانند بستری مناسب برای بازتاب حوادث و واقعیتهای جامعه باشند. رمان "قلبُ اللیل" از برجسته ترین آثار نجیب محفوظ است که به خوبی توانسته برخی حوادث و رویدادهای اجتماعی معاصر را در مصر بازتاب دهد. از جمله ی این حوادث مهم، تقابل میان سنّت و مدرنیته است که با هنرمندی و ظرافت خاصی در این رمان به تصویر کشیده ...
بیشتر
رمان های اجتماعی بیش از هر اثر دیگر می توانند بستری مناسب برای بازتاب حوادث و واقعیتهای جامعه باشند. رمان "قلبُ اللیل" از برجسته ترین آثار نجیب محفوظ است که به خوبی توانسته برخی حوادث و رویدادهای اجتماعی معاصر را در مصر بازتاب دهد. از جمله ی این حوادث مهم، تقابل میان سنّت و مدرنیته است که با هنرمندی و ظرافت خاصی در این رمان به تصویر کشیده شده است. مقاله-ی حاضر در صدد آن است که با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی تقابل سنّت و مدرنیته در رمان "قلبُ اللیل" و موضعگیری نویسنده در خصوص این گفتمان بپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که نجیب محفوظ، به هر دو مقوله نظر داشته است؛ نویسنده در این دوره ی گذارِ اجتماعی فرهنگی، جریانی میانه را بر میگزیند و تعادل و توازن را به نمایش می گذارد؛ او خواستار جنبه های مثبت سنّت و تجدّد بوده و می کوشد آن دو را با یکدیگر سازش دهد. نجیب هم چنین خاطر نشان می کند که از نظر فلسفی، حرکتِ زندگی بر مداری واحد هم چون غرایز و طبیعت یا عقل گراییِ محض به شکست و نابودی می گراید؛ به باور او توجه به سنت گراییِ صرف بدون وارد شدن به دنیای مدرن، یا کنار گذاشتن سنت ها و ورود به جهان مدرنیته نیز عاقبتی جز شکست انسان به دنبال نخواهد داشت چرا که همه ی نیازهای فرد در سایه ی زندگی تک بُعدی برآورده نمی شود.
امیر مقدم متقی؛ آشور قلیچ پاسه .؛ مسعود باوان پوری
دوره 8، شماره 26 ، اسفند 1395، ، صفحه 145-129
چکیده
علمسنجی حوزهای است که به سنجش شاخصهای کمّی مؤثر در نشر علوم میپردازد. مجلات علمی- پژوهشی بار سنگینی در انتقال مفاهیم علمی در رشتههای تخصصی بر عهده دارند. مجلة «لسان مبین» یکی از مجلات علمی– پژوهشی در حوزة زبان و ادبیات عربی است که در پژوهش حاضر، 15 شماره از آن در یک دورة 4 ساله بررسی شده است. در این مقاله معیارهایی؛ ...
بیشتر
علمسنجی حوزهای است که به سنجش شاخصهای کمّی مؤثر در نشر علوم میپردازد. مجلات علمی- پژوهشی بار سنگینی در انتقال مفاهیم علمی در رشتههای تخصصی بر عهده دارند. مجلة «لسان مبین» یکی از مجلات علمی– پژوهشی در حوزة زبان و ادبیات عربی است که در پژوهش حاضر، 15 شماره از آن در یک دورة 4 ساله بررسی شده است. در این مقاله معیارهایی؛ مانند زبان مقالات، میزان مشارکت نویسندگان، میزان مشارکت مؤسسهای و بین مؤسسهای، تعداد نویسندگان بر حسب جنسیت، مدرک نویسندگان بر حسب جنسیت، پرتولیدترین نویسندگان و مؤسسات، بیشترین موضوع مقالات و میزان بهرهگیری از منابع آنها ارزیابی شدهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد از مجموع 161 مقاله، 31 مقاله به زبان عربی نوشته شده است. بیشترین مشارکت در مورد مقالات با دو نویسنده به میزان 89 مقاله بوده است. در 97 مقاله، نویسندگان، همکار و از یک مؤسسه بودهاند. تعداد 259 نویسنده با مجله همکاری داشتهاند که 173 نفر مرد بودهاند. نویسندگان با مدرک استادیاری بیشترین همکاری را داشتهاند. دو نویسنده با 7 مقاله پرتولیدترین نویسندگان بودهاند. ادبیات تطبیقی با 34 مقاله بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است. نویسندگان مرتبط با دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین با 22 مقاله بیشترین همکاری را داشتهاند. همچنین میزان بهرهگیری از منابع در مقالات 3/ 26 درصد بوده که 6/56 درصد مقالات کمتر از میانگین موردنظر از منابع بهره گرفتهاند.