مکان و بازنمود شخصیت زن در رمان‌های میرال الطحاوی(مطالعه موردی: بروکلین‌هایتس، ‏الباذنجانة الزرقاء و الخباء)‏

الهام مریمی؛ احمدرضا حیدریان شهری؛ بهار صدیقی

دوره 13، شماره 45 ، مهر 1400، ، صفحه 81-98

https://doi.org/10.30479/lm.2021.15110.3214

چکیده
  مکان، خاستگاهی اجتماعی و بستری برای سازۀ فرهنگ و کنش متقابل افراد قلمداد می‌شود و مطابق ‏با نگرش و ایدئولوژی حاکم بر جامعه، ویژگی‌های فرهنگی و کارکردهای متعددی در کالبد آن تجلی ‏می‌یابد. در سال‌های اخیر، تکاپوی زنان عرب برای احراز هویت مستقل در جامعه سنتی، موضوع ‏اصلی رمان‌های نویسندگان زن در این جوامع را به‌خود اختصاص داده ...  بیشتر

خوانشی هگلی از تنِ پسین عایشه در شعر عبدالوهاب بیاتی

فاطمه یوسفی؛ حسین سیدی؛ احمد رضا حیدریان شهری؛ بهار صدیقی

دوره 11، شماره 37 ، مهر 1398، ، صفحه 127-109

https://doi.org/10.30479/lm.2019.11391.2853

چکیده
  جریان دیالکتیکی دستگاه اندیشگانی هگل، با حرکت وجودیِ هر موجود متناهی، اندیشه‌ی سوق از متناهی به نامتناهیِ برتر است. این جریان، آشکار‌کننده‌ی حضور زنده‌ی کل در جز و در ماوراء جز است. در برآیند مذکور، عنصر داده شده، به لحظه‌ای از کل تبدّل‌پذیر است. تنِ پسین، نمایش گذار چنین حرکت هگلی است، یعنی حرکتِ گذار روح از خویش به خویش. "عایشه" ...  بیشتر

نشانه‌شناسی در شعر فلسطین با تکیه بر نظریه پیرس؛ مطالعه مورد پژوهانه‌ی اشعار ‌هارون ‌هاشم رشید و معین بسیسو

احمد محمدی نژادپاشاکی؛ احمدرضا حیدریان شهری؛ کلثوم صدیقی؛ حسین سیدی

دوره 9، شماره 30 ، بهمن 1396، ، صفحه 181-159

https://doi.org/10.30479/lm.2018.1494

چکیده
  نشانه‌شناسی به معنای امروزی، عمدتا تحت تاثیر نظریات پیرس، به رشته‌ای مستقل تبدیل شده است و به مثابه‌ی وجهی بین رشته‌ای در تحلیل متون مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحلیل نشانه شناسانه‌ی آثار ادبی و به ویژه ادبیات فلسطین می‌تواند زمینه ساز خوانشی تازه از این متون و هویت بخش گفتمان پایداری و مناسبات بیرونی و درونی آن باشد. در این جستار ...  بیشتر

بررسی نمود نیهیلیسم در رمان «شکست‌خوردگان» هانی راهب

احمدرضا حیدریان شهری؛ منیره زیبایی

دوره 7، شماره 21 ، آبان 1394، ، صفحه 65-45

چکیده
  نیهیلیسم یا نیست‌انگاری که معمولاً برای توصیف مذهب نفی مطلق می‌آید، وضعیتی روان‌شناختی است که در آن معنای زندگی، هستی و بودن از دست می‌رود و اوضاعی اضطراب‌آفرین و یأس‌آور بر انسان حاکم می‌گردد. این مکتب پس از پیدایی در روسیه، در نتیجة ویرانی‌های حاصل از دو جنگ جهانی رشدی گسترده یافت؛ بگونه­ای که تفکرات نیهیلیستى به مرور در ...  بیشتر