آشورقلیچ پاسه؛ زهرا صمدی؛ پروین خلیلی؛ مسعود باوان پوری
چکیده
نظریۀ سرمایۀ جنسی نوعی سرمایۀ اجتماعی و یکی از نظریات جدید در حوزة جامعهشناسی معاصر و مطالعات اجتماعی است. این نظریه توسط کاترین حکیم در سال 2011 م مطرح شد. او سرمایۀ جنسی را دارای نقشی مهم در مناسبات قدرت در سطوح مختلف جامعه میداند. این نوع سرمایه از نظر وی دارای شش مؤلفه است که در فرهنگها و محیطهای متفاوت، دارای کارکرد و مفاهیم ...
بیشتر
نظریۀ سرمایۀ جنسی نوعی سرمایۀ اجتماعی و یکی از نظریات جدید در حوزة جامعهشناسی معاصر و مطالعات اجتماعی است. این نظریه توسط کاترین حکیم در سال 2011 م مطرح شد. او سرمایۀ جنسی را دارای نقشی مهم در مناسبات قدرت در سطوح مختلف جامعه میداند. این نوع سرمایه از نظر وی دارای شش مؤلفه است که در فرهنگها و محیطهای متفاوت، دارای کارکرد و مفاهیم متعددی است؛ از طرفی ادبیات از جمله داستان و رمان نیز نقش عمدهای در بازتاب دادن فرهنگ جامعه، نقشها، ارزشها، اندیشهها و باورها ایفا میکنند که ادبیات داستانی و رمان در ادبیات عرب، از این امر مستثنی نیست. براین اساس در این پژوهش سعی شده تا استفاده از روش توصسفی- تحلیلی و با تکیه بر نظریۀ حکیم به بررسی مؤلفههای سرمایۀ جنسی در رمان الطلیانی شکری المبخوت، نویسنده مشهور تونسی، پرداخته شود. نتایج پژوهش نشان داده که براساس مؤلفههای سرمایۀ جنسی کاترین، مقولههای زیبایی (چون سلیقة فرهنگی، شخصیت فردی، انرژی اجتماعی)، سرزندگی و جذابیت جنسی در بین زنان و نیز مقولههای جذابیت جنسی و مؤلفههای اجتماعی در بین مردان از بسامد بالایی برخودار بوده و حائز اهمیت است و نویسنده همچنین روابط جنسی و مؤلفههای آن در بین هر دو شخصیت زن و مرد در رمان را به صورتی برجسته مطرح کرده است.
عبدالاحد غیبی؛ پروین خلیلی؛ مسعود باوان پوری
چکیده
رمان های اجتماعی بیش از هر اثر دیگر می توانند بستری مناسب برای بازتاب حوادث و واقعیتهای جامعه باشند. رمان "قلبُ اللیل" از برجسته ترین آثار نجیب محفوظ است که به خوبی توانسته برخی حوادث و رویدادهای اجتماعی معاصر را در مصر بازتاب دهد. از جمله ی این حوادث مهم، تقابل میان سنّت و مدرنیته است که با هنرمندی و ظرافت خاصی در این رمان به تصویر کشیده ...
بیشتر
رمان های اجتماعی بیش از هر اثر دیگر می توانند بستری مناسب برای بازتاب حوادث و واقعیتهای جامعه باشند. رمان "قلبُ اللیل" از برجسته ترین آثار نجیب محفوظ است که به خوبی توانسته برخی حوادث و رویدادهای اجتماعی معاصر را در مصر بازتاب دهد. از جمله ی این حوادث مهم، تقابل میان سنّت و مدرنیته است که با هنرمندی و ظرافت خاصی در این رمان به تصویر کشیده شده است. مقاله-ی حاضر در صدد آن است که با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی تقابل سنّت و مدرنیته در رمان "قلبُ اللیل" و موضعگیری نویسنده در خصوص این گفتمان بپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که نجیب محفوظ، به هر دو مقوله نظر داشته است؛ نویسنده در این دوره ی گذارِ اجتماعی فرهنگی، جریانی میانه را بر میگزیند و تعادل و توازن را به نمایش می گذارد؛ او خواستار جنبه های مثبت سنّت و تجدّد بوده و می کوشد آن دو را با یکدیگر سازش دهد. نجیب هم چنین خاطر نشان می کند که از نظر فلسفی، حرکتِ زندگی بر مداری واحد هم چون غرایز و طبیعت یا عقل گراییِ محض به شکست و نابودی می گراید؛ به باور او توجه به سنت گراییِ صرف بدون وارد شدن به دنیای مدرن، یا کنار گذاشتن سنت ها و ورود به جهان مدرنیته نیز عاقبتی جز شکست انسان به دنبال نخواهد داشت چرا که همه ی نیازهای فرد در سایه ی زندگی تک بُعدی برآورده نمی شود.