ارتباط تصویر و متن در تعامل کودک با داستان‌های کودکانۀ محمد العبد براساس نظریۀ پری نودلمن
1. ارتباط تصویر و متن در تعامل کودک با داستان‌های کودکانۀ محمد العبد براساس نظریۀ پری نودلمن

علی اصغر حبیبی؛ عبدالباسط عرب یوسف آبادی؛ مژگان بیات کشکولی

دوره 12، شماره 41 ، پاییز 1399، ، صفحه 1-21

چکیده
  داستان‌های مصوّر کودکانه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که به‌صورت توأمان کودک را با دو رسانة زبانی و دیداری آشنا نموده و چرخش ناگهانی تمرکز وی از متن به تصویر و بالعکس، کودک را در درک اطلاعات داستان و تعامل ...  بیشتر
بررسی مؤلفه‌های ادبیات زندان در رمان «شرق المتوسط» اثر عبدالرحمن منیف
2. بررسی مؤلفه‌های ادبیات زندان در رمان «شرق المتوسط» اثر عبدالرحمن منیف

علی اصغر حبیبی؛ مجتبی بهروزی؛ طاهره زاهدی فر

دوره 8، شماره 28 ، تابستان 1396، ، صفحه 60-29

چکیده
  عبدالرحمن­منیف (1933 ـ 2004م)، نویسندۀ متعهد معاصر سعودی، در رمان­های خویش با ترسیم واقعیت­های سیاسی و اجتماعی عربستان و سایر کشورهای عربی نسبت به اوضاع استبدادی و بی­عدالتی موجود در این کشور­ها ...  بیشتر
خوانش ساختارشکنی تقابل های دوگانه در رمان «یومیات مطلقة»( بر اساس دیدگاه های هلن سیکسو)
3. خوانش ساختارشکنی تقابل های دوگانه در رمان «یومیات مطلقة»( بر اساس دیدگاه های هلن سیکسو)

حامد صدقی؛ سید عدنان اشکوری؛ علی اصغر حبیبی؛ مجتبی بهروزی

دوره 7، شماره 24 ، تابستان 1395، ، صفحه 58-37

چکیده
  طلاح تقابل های دوگانه یکی از اساسی ترین مفاهیم نقد ساختارگرایی، پساساختارگرایی، زبان شناسی و نشانه شناسی است که ضمن ریشه داشتن در نظریات سوسور و بر نظریه های ساختارشکنی دریدا تکیه ...  بیشتر
بررسی تطبیقی اندیشۀ خوشباشی در شعر خیام و الشاب الظریف
4. بررسی تطبیقی اندیشۀ خوشباشی در شعر خیام و الشاب الظریف

علی اکبر احمدی چناری؛ علی اصغر حبیبی؛ فرزانه گروهی

دوره 7، شماره 21 ، پاییز 1394، ، صفحه 22-1

چکیده
  دلخوش­شدن به دنیای مادی و لذت­های زودگذر آن، بسیاری از مردم را فارغ از طبقۀ فکری­شان، معطوف خویش کرده است و می­کند. در هر دوره­ای هرگاه انسان­ها از حل راز و رمز هستی و زندگی خویش ناتوان گردند، ...  بیشتر
	واکاوی تطبیقی مضامین شعری سعادالصباح و پروین اعتصامی(بر اساس مکتب ادبیات ‌تطبیقی اروپای شرقی)
5.  واکاوی تطبیقی مضامین شعری سعادالصباح و پروین اعتصامی(بر اساس مکتب ادبیات ‌تطبیقی اروپای شرقی)

علی اصغر حبیبی؛ لیلا شکیبایی؛ وحید شمشیری

دوره 6، شماره 20 ، تابستان 1394، ، صفحه 67-94

چکیده
  علی­رغم دیرینگی ادبیات فارسی و عربی، ادبیات زنان سابقة چندانی در ایران و سرزمین­های عربی ندارد و باید اذعان داشت که برخی بسترهای مناسب برای رشد ادبیات بانوان و ارائة سروده­های ایشان که به مسائل ...  بیشتر
گریز از واقعیت در شعر سهراب سپهری و نازک الملائکه
7. گریز از واقعیت در شعر سهراب سپهری و نازک الملائکه

علی اکبر احمدی چناری؛ حسین ناظری؛ علی اصغر حبیبی

دوره 4، شماره 11 ، بهار 1392، ، صفحه 17-1

چکیده
  گریز به جهان آرمانی در مواجهه با سختیهای زندگی واقعی حسی شناخته شده در وجود آدمی است که از دیرباز به عرصۀ ادبیات راه یافته است. یکی از درونمایه­های اصلی در آثار سهراب سپهری و نازک الملائکه که از طلایه­داران ...  بیشتر
بررسی نقاب تموز در قصیدة «تموزجیکور» سیاب
(با تکیه بر رویکرد درامی و روایی)
8. بررسی نقاب تموز در قصیدة «تموزجیکور» سیاب (با تکیه بر رویکرد درامی و روایی)

علی اصغر حبیبی

دوره 4، شماره 9 ، پاییز 1391، ، صفحه 38-61

چکیده
  رویگردانی از روشهای مستقیم در بیان عواطف از اصلیترین ویژگیهای شعر معاصر است. تکنیک نقاب را بایست یکی از بهترین و کارآمدترین ابزارهای بیانی غیرمستقیم در شعر معاصر قلمداد نمود. این تکنیک با تکیه بر اشتراک ...  بیشتر
کاربرد دوگانه (موازی-معکوس)نقاب سندباد در شعر عبدالوهاب البیاتی
9. کاربرد دوگانه (موازی-معکوس)نقاب سندباد در شعر عبدالوهاب البیاتی

علی اصغر حبیبی؛ مجتبى بهروزی

دوره 2، شماره 3 ، بهار 1390، ، صفحه 73-96

چکیده
  شرایط پیچیده ی سیاسی واجتماعی ملت های عرب در دوران معاصر ، در کنار انگیزه های هنری ،باعث شد تا شاعر معاصر برای بیان عواطف و اندیشه های درونی اش به در لفافه سخن راندن گرایش پیدا کند و در این زمینه ، تکنیک ...  بیشتر